Ikuti Blog ini

Tengku Azlan ikut Ku Li, 'berundur' dari Umno



KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Jerantut, Tan Sri Tengku Azlan Sultan Abu Bakar berkata beliau berhasrat untuk 'berundur' dari Umno.

Beliau yang juga Ketua Umno Bahagian Jerantut itu berkata, beliau berkemungkinan akan menyertai Amanah, sebuah NGO yang dipimpin oleh Tengku Razaleigh Hamzah.

Bagaimanapun katanya, tindakan itu tidak bermaksud beliau meninggalkan Umno secara total.

“Tak betul, saya hanya ‘berundur’, tapi bukan keluar Umno. Belum terlintas lagi. Belum lagi (masuk Amanah). ‘Amanah’ (saya) untuk selamatkan negara, untuk tolong rakyat miskin.

“InsyaAllah…(akan sertai Amanah) Tapi bukan tahun ini, lagi pun sudah hujung tahun. Saya sokong perjuangan Amanah. Amanah untuk membantu masyarakat lebih maju,” jelas bekas Menteri Pengangkutan itu kepada lidah rasmi PKR, Keadilandaily.

Langkahnya itu dilihat sama dengan langkah  Tengku Razaleigh yang kini aktif dengan Amanah, mengkritik dasar kerajaan walaupun masih ahli Umno dan Ahli Parlimen Gua Musang.

Tengku Azlan juga memberitahu, beliau juga akan berundur dari menjadi calon PRU13 dan menyerahkan mandat kepada orang muda.

“Bagi laluanlah kepada orang muda…Saya kena buat pembaharuan. Tapi orang muda jangan hanya pandai bercakap, mesti bertindak. Tunaikan melalui perbuatan untuk kebaikan orang muda juga,” tegas veteran Umno Pahang itu lagi.

Yakin kemampuan Pakatan

Dalam pada itu beliau yang juga adik kepada Sultan Pahang turut meyakini kemampuan Pakatan Rakyat untuk mendapat sokongan daripada rakyat pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Katanya, pendekatan berani Pakatan Rakyat bertemu rakyat bagi menerangkan dasar perjuangan mereka memperlihatkan kesungguhan untuk memenangi PRU13.

“Mereka (Pakatan) cuba terangkan apa yang boleh diberikan kepada rakyat dan negara jika menang dalam pilihan raya. Ini tak ada masalah,” katanya.

Semalam sebuah akhbar Tamil, Makkal Osai melaporkan, Tengku Azlan akan keluar meninggalkan Umno.

Beliau dilaporkan tidak berpuashati dengan parti itu dan akan aktif dengan Amanah.

Makkal Osai melaporkan, Tengku Azlan akan menjadi Pengerusi Amanah negeri Pahang. -Hrkh
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .