Ikuti Blog ini

Presiden tegaskan PAS tidak akan sertai BN


IPOH, 16 Ogos - Buat sekian kalinya Dato' Seri Abdul Hadi Awang menegaskan PAS tidak sekali-kali akan menyertai Barisan Nasional (BN) atau mengadakan kerjasama dengan Umno.

Presiden PAS berkata, muqabalah yang diadakan sebelum ini kerana kita dijemput dan bukan kita yang menghulurkan tangan kepada mereka.

"Kita ada prinsip. Sudah dibuat keputusan, PAS sekali-kali tidak akan menyertai BN. Kalau hendak bincang perkara lainlah termasuk Akta ISA, OSA, sekat royalti Terengganu.
"Kerajaan BN sebenarnya ada banyak penyakit, tidak pasal-pasal kita hendak masuk bahtera yang ada penyakit," katanya ketika menggulung ucapan dasar presiden menjelang penangguhan muktamar pada hari kedua, petang ini.

Menurutnya Islam mengajar kalau orang ajak bincang, kita perlu berbincang dengan mereka."Ini kerana hasil perbincangan (muqabalah) itu Harakah sudah dibenarkan terbit dua kali seminggu. Ini baru mukadimah, sedangkan kita sudah hantar surat dan menyebutnya di parlimen.

"Sedangkan perkara itu (muzakarah) tidak berlaku sebelum ini biar pun diajak berlaki-kali melalui surat yang dihantar kepada Presiden Umno, namun tidak dijawab.

Menurutnya PAS meletak perjuangan parti mengikut tahalul siasi di mana kita menyertai Pakatan Rakyat selain berjaya mengekalkan kerajaaan di Kelantan pada pilihan raya umum lalu.
"Saya sebagai nelayan, saya tahu cara hendak tolong orang yang lemas. kita beri jaminan semua perkara mesti dirujuk kepada parti manakala Majlis Syura Ulamak memberi panduan," katanya.

Ustaz Abdul Hadi berkata, hasil kemenangan itu menyebabkan ada parti lain yang hendak peluk PAS.
"Mereka hendak peluk PAS, sedangkan kita kata tidak ada love to you," tambahnya diikuti kelak ketawa perwakilan dan pemerhati.

Beliau berkata, hasil kejayaan hubungan dalam Pakatan Rakyat membolehkan tiga pemimpin PAS mengetuai kerajaan negeri iaitu di Kelantan, Kedah dan Perak.
Manakala sebuah lagi negeri diketuai KeADILan dan satu lagi DAP.

Menurutnya juga PAS mempunyai kedudukan yang kukuh di mana memenangi 83 kerusi, KeADILan (40) dan DAP 73 kerusi di peringkat negeri dan Parlimen.
Malah kerusi PAS mempunyai kerusi pertama di Dun di Negeri Sembilan dan di Johor bertambah kepada dua.

"Saya ucap terima kasih rakan-rakan Pakatan Rakyat kerana memberi kerjasama erat," katanya
Beliau juga memuji ahli-ahli parlimen PAS kerana berjaya memainkan peranan mereka dengan berkesan di Dewan Rakyat sebelum ini.

Menurutnya sebelum ini kehebatan ahli parlimen PAS kerana mereka turut dibantu tokoh-tokoh akademik terkenal termasuk Prof Ungku Omar dan Dr Aminuddin Baqi yang berada di belakang tabir.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .