Ikuti Blog ini

Terengganu Negeri Terakhir Bentang Bajet 2009

http://buletinonline.net/images/berita14/wahiddun.jpgKuala Terengganu – Terengganu merupakan negeri terakhir membentangkan bajet untuk tahun 2009 kerana pihak kerajaan negeri tidak pasti berapa pendapatan yang akan diterima.


Bendahari PAS Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut berkata Mesyuarat Ketiga Penggal Pertama,

Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedua Belas akan diadakan pada 14 hingga 18 Disember depan.

Beliau yang juga anggota DUN yang mewakili Wakaf Mempelam sejak tahun 1986 berkata kerajaan negeri terpaksa mememilih tarikh tersebut kerana sudah terlalu lewat.

“Semua negeri-negeri lain baik yang diperintah oleh Pakatan Rakyat atau pun Barisan Nasional telah selesai membentangkan bajet 2009 masing-masing,


“Terengganu terpaksa buat terlalu lewat sehingga minggu kedua bulan Disember dan ia tidak pernah berlaku sebelum ini,

“Ini berlaku kerana tidak pasti berapakah ‘penerimaan bukan hasil’ dari dana ehsan yang akan diterima dari kerajaan pusat,”katanya ketika ditemui selepas mesyuarat pra-sidang DUN wakil-wakil PAS di pejabat PAS Terengganu baru-baru ini.


http://buletinonline.net/images/berita14/sidangdunlewat.jpg
Oleh itu, menurutnya kerajaan negeri tidak dapat menyediakan bajet tersebut kerana hasil yang dijana dalam negeri sendiri tidak mampu untuk menampung perbelanjaan.

Katanya kerajaan negeri memperolehi hasil cukai dan bukan cukai sebanyak RM140 juta pada tahun 2006 dan RM162 juta pada tahun 2007 berbanding perbelanjaan sebanyak RM 1.4 bilion pada tahun 2006 dan RM1.5 bilion pada tahun 2007. (Jadual dibawah)

“Bila tak pasti berapa banyak kerajaan pusat akan beri, Terengganu tak dapat buat bajet kerana perbelanjaan Terengganu terlalu banyak, 10 kali ganda berbanding hasil,”ujarnya.

Menyentuh tentang soalan-soalan yang akan dikemukakan dalam sidang DUN akan datang, beliau berkata sebanyak 74 soalan lisan dan 35 soalan bertulis yang dikemukakan.

“Sidang DUN kali ini agak panjang, kita (PAS) harap soalan-soalan yang dikemukakan tidak ditolak kerana ia melibatkan kepentingan rakyat,

“kita juga berharap kerajaan menjawab dengan jujur dan memberikan jawapan yang telus ada penanggungjawaban, bukan hanya sekadar menjawab tetapi ‘susup’ (sembunyikan) fakta,”tambahnya

Hasil dan Prbelanjaan Terengganu 2006 - 2007
http://buletinonline.net/images/berita14/hasiltrg20062007.gifhttp://buletinonline.net/images/berita14/belanjatrg20062007a.gif



Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .