Ikuti Blog ini

Kalau Sebut Ketuanan Melayu, Cina Nak Letak Dimana? India Dimana ?

http://buletinonline.net/images/stories/berita/ceramahsempenakemenangan.JPG
Kuala Terengganu – Mursyidul Am PAS Dato’ Tuan Guru Nik Abdul Azizi Nik Mat menggesa orang-orang Melayu supaya mengubah perjuangan kepada membela Islam dariapada perjuangan membela Melayu.


Beliau berkata selepas pilihanraya Kecil Kuala Terengganu baru-baru ini, seorang Naib Presiden UMNO dari Melaka merasa hairan kerana PAS menang di Kuala Terengganu sedangkan katanya PAS tidak buat apa-apa.

”Dia kata, orang boleh sokong PAS kerana PAS janji nak masuk syurga, sedangkan PAS tak buat apa-apa, kalau ramai lagi UMNO berfiki macam itu, lagi baik, (lebih) mudah kita nak kempen pada masa depan,”kata Tok Guru sekaligus membidas kenyataan Dato’ Ali Rustam dengan berkata sekiranya nabi Muhammad masih hidup, pasti dia akan lawan nabi Muhammad.

Katanya Ali Rustam akan tanya Nabi Muhammad, berapa batang jalanraya yang nabi buat, berapa masid yang nabi buat dan lain-lain lagi kerana nabi diturunkan oleh Allah tidak membawa apa-apa.

Namun menurut Tok Guru, ramai manusia yang menyokong nabi walaupun nabi hanya membawa ajaran Islam keatas muka dunia ini.

Beliau berkata tindakan Ketua Menteri Melaka itu yang telah mengarahkan pegawai-pegawai kerajaan negeri Melaka supaya tidak melawat Kelntan suatu masa dulu adalah suatu pemikiran yang beku dan jumud.

”Macam komunis, komunis tak beri orang keluar dari negeri dia, betul-betul pemikiran otak, otak komunis,

”ada ke masuk akal, manusia, pegawai kerajaan (Melaka) dilarang datang ke Kelantan, tapi baru-baru ni tarik balik pula (benarkan orang datang ke Kelantan),”kata Tok Guru Nik Aziz dalam majlis ceramah perdana di Kampung Tanjung dekat sini, sempena kemenangan Pakatan Rakyat yang diwakili PAS dalam pilihanraya kecil Kuala Terenggaju.

Tok Guru menyifatkan tindakan Ali Rustam tersebut adalah berpunca dari pemikiran ’maddiyat’ iaitu pemikiran materialis (dimana menganggap) apa yang ada diatas dunia ini hanyalah ’benda’ sahaja.

Oleh yang demikian kata Tok Guru, pemikiran ’maddiyat’ menyifatkan selain daripada benda yang dapat dilihat itu tak ada apa-apa, sehinggakan mengaggap tuhan tidak wujud kerana ia tidak boleh dilihat.

Beliau yang juga Menteri Besar Kelantan menjelaskan bahawa dunia yang wujud hari ini bukan ciptaan sesiapa tetapi ciptaan Allah SWT.

Justeru beliau berkata sekiranya manusia diatas dunia masih bergantung kepada kejadian yang dicipta oleh Allah untuk hidup, manusia wajid mengikut Islam sebagai cara hidup.

”Dunia bukan kita buat, bukan ayah dan emak kita buat, bukan datuk kita buta, bukan syarikat kita buat, bukan kerajaan kita buat.

”Oksigen yang kita hirup atas dunia ini bukan kita buat, nitrogen bukan kita buat. Dengan ukuran oksigen dan nitrogennya yang begitu sekali teratur, kalau oksigen lebih sikit, akan hangus dunia, kalau kurang sikit akan sejuk dunia, siapa dia buat begitu ?

”Kalau selagi kita tidak buat dunia, tidak buat akhirat, maka kita kena turut Allah, kena ikut Islam,”jelas beliau.

Mengulas lebih lanjut, beliau mengkritik tindakan UMNO yang hanya memperjuangkan Melayu dan sering menggunakan slogan ’hidup Melayu’, sedangkan diakhirat kelak tidak ada nilai yang dikira atas bangsa.

”Membela (memperjuangkan) Melayu, berapa sen harga Melayu di akhirat? Allah tidak tanya diakhirat nanti awak Melayu atau Cina.

”tapi hendaklah membela Islam bukan memperjuangkan Melayu tapi memperjuangkan Islam.Orang Arab pun tak mesti masuk syurga, bapa saudara nabi bernama Abu Lahab adalah orang Arab, tapi dinyatakan dalam quran Abu Lahab akan masuk neraka kerana tidak memperjuangkan Islam.

”Jadi sebagai bapa saudara nabi, orang Arab yang faham bahasa Arab yang faham Quran pun tak masuk syurga, apa lagilah orang Melayu yang tak faham bahasa Arab dan Quran,

”Jadi, tak usah sebutlah ’ketuanan Melayu’, sebutlah ketuanan Islam. Selagi sebut ketuanan Melayu, hidup Melayu, hidup Melayu, Cina nak letak dimana, India nak letak dimana?

”Tapi kalau sebut ketuanan Islam ada juga Cina yang Islam ada juga India yang Islam.”katanya.

Turut hadir dalam majlis tersebut adalah etiga-tiga pempinan utama parti-parti komponen Pakatan Rakyat iaitu Presiden PAS Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Ketua Umum Parti Keadilan Nasional Dato’ Seri Anwar Ibrahim dan Penasihat Parti Tindakan Demokratik (DAP) YB Lim Kit Siang.




Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .