Ikuti Blog ini

Kebenaran sudah hampir, Nizar


Kali pertama namanya mucul di dalam sesuatu pilihanraya umum ialah menentang Rafidah Aziz pada pilihanraya umum tahun 2004. Pada PRU12 2008, diberi mandat oleh PAS bertanding di DUN Pasir Panjang dan menang. Dan baru-baru ini telah memenangi parlimen Bukit Gantang.


Bersekolah rendah di Sekolah Rendah Anglo-Chinese School (ACS) Kampar. Kemudian naik ke Sekolah Menengah Kebangsaan Anglo-Chinese School Kampar dan Sekolah Menengah Teknik Ipoh dan menyambung pengajian peringkat A-level dan ijazah di England.

Itulah anak muda yang dilahirkan pada 17 Mac 1957 yang lalu yang bernama Mohammad Nizar Jamaluddin. Beliau berkelulusan dari Aston University of Science & Technology di Birmingham, England di dalam bidang Mechanical Engineering.

Nizar mempunyai kebolehan bertutur dalam 4 bahasa iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina, dan Bahasa Tamil.

Namanya melonjak naik semasa kemelut politik negeri Perak semasa peristiwa 'perampasan kuasa' pada 6 Februari 2009.

Semasa beliau menjadi Menteri Besar lebih kurang 11 bulan, namanya mulai meniti disetiap bibir kawan dan lawan. Kepimpinannya mulai terselah. Musuh politiknya mulai gerun dengan kehebatan beliau berpidato, menyelesaikan banyak status tanah, tidak kira warna kulit, kehebatannya mendapat tempat yang teristimewa dihati rakyat berbilang kaum di negeri Perak khasnya.

Kini beliau diuji, musuhnya memang ingin 'melenyap'kan terus beliau dari bumi Perak. Kehadirannya di dalam peta politik negeri Perak seolah menjadi duri dalam daging orang-orang UMNO. Beliau merupakan satu ikon perpaduan kaum selari dengan slogan PAS for All.

Ada juga kawan-kawan menyifatkan beliau seperti Pak Kadok. Menang sorak kampong tergadai (hilang kuasa).

Saya amat TIDAK bersetuju, kerana kemunculan beliau bukan diminta. Beliau hanyalah memikul amanah parti. Beliau memikul amanah rakyat. Rakyat memberi mandat kepada Pakatan Rakyat. Tiba-tiba, mandat yang diberi oleh rakyat disentap, direntap, di'cabul', di'rogol' dan dirampas tanpa belas kasihan, tanpa rasa hormat kepada rakyat dan demokrasi oleh UMNO/BN.

Beliau yang begitu komited dengan PAS tidak akan sesekali berundur mengangkat bendera putih. Beliau akan menggunakan setiap 'avenue' yang ada untuk mengambil balik hak rakyat yang dirampas. Ini satu amanah Parti.

Masa kearah itu sudah hampir. Kenyataan serta kebenaran sudah dekat. Sikit saja lagi. InsyaAllah pertolongan dari langit akan dinikmati dan akan kembali memegang serta memikul amanah rakyat.


MENTERI BESAR PERAK
AHLI PARLIMEN
BUKIT GANTANG


Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .