Ikuti Blog ini

Sah Sidang DUN 7 Mei : Saya risaukan keselamatan Speaker DUN Perak.

Setelah Mahkamah Persekutuan membuat keputusan yang memeranjatkan kelmarin yang mengatakan bahawa tindakan Speaker adalah terbatal tidak sah kerana Sivakumar tidak mempunyai kuasa untuk mengantung Zambry selama 18 bulan manakala enam exconya digantung selama setahun.

Dari keputusan itu Zambry dan enam exco terbabit boleh menghadiri sidang DUN yang akan datang. Namun begitu perlu diingatkan tidak mustahil akan adanya keputusan-keputusan baru yang boleh menghalang Speaker bertindak kepada ahli-ahli Dewan yang difikir melanggar peraturan Dewan.

Sebenarnya saya sangat merasa bimbang dengan keselamatan Speaker sejak awal krisis berlaku. Apabila saya membuat satu laporan Polis di Ipoh pada bulan Februari lalu, saya mengatakan dalam laporan saya bahawa saya bimbang dengan keselamatan Speaker kerana pernah berlaku di Kelantan satu masa dulu Speaker telah diculik.

Kemuncak kebimbangannya setelah saya menerima panggilan talifon dari pejabat Setiausaha Dewan Perak pagi ini yang memaklumkan untuk menghantar surat panggilan sidang Dun pada 7 Mei nanti. Sudah sahlah sidang akan berlaku juga.

Tetapi yang paling ajaibnya ialah Speaker DUN dari Pakatan Rakyat, V. Sivakumar masih berada ditempatnya serta segala keistemewaan yang cuba dipertikaikan oleh mahkamah. Tetapi kita mesi ingat bahawa yang boleh dipertikai termasuk di mahkamah kelmarin mungkin 2 dari sepuluh kuasa beliau.

Jadi Speaker masih ada 8 lagi kuasa mutlak yang tidak boleh diganggu gugat.Kerana itu saya merasakan kalau sebelum ini Speker telah diawasi 100 pratus.Sesudah berita sahnya akan berlaku sidang DUN 7 Mei nanti, semestinya Speaker mesti diawasi 1000 pratus.

Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .