Ikuti Blog ini

'Lebih panjang dari serbannya' kenyataan menghina Islam


Rais Yatim
PERMATANG PAUH, 24 Ogos: PAS melahirkan rasa kesal dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Dato' Seri Rais Yatim yang disifatkan menghina Islam.

Media melaporkan kenyataan Rais yang mengulas cadangan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mahu menyaman TV3, Utusan Malaysia dan Berita Harian berkaitan isu ahli Umno tidak akan masuk syurga dan Islam Palastin.

Dalam kenyataannya, media melaporkan Rais menyebut Nik Aziz boleh mengemukakan sebanyak mana pun saman yang dia nak, "mungkin lebih panjang dari serbannya."

Exco kerajaan negeri Kelantan, Datuk Husam Musa menjelaskan, apa yang Nik Aziz kata adalah Islam Umno Islam plastik bukannya Palestin.

"Bagi kita ini adalah kenyataan yang menghina peribadi Tuan Guru Nik Aziz dan menghina Islam. Bagi kita serban adalah satu pakaian yang mulia di sisi Islam yang tak sepatutya di hina.
Image (Keratan laporan media)

"Sekiranya kenyataan itu betul, maka kita minta Rais meminta maaf kepada Tok Guru dan tarik balik kenyataan itu," kata Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Mohamed Hanipa Maidin yang juga peguam Nik Aziz.

Selain itu beliau meminta pihak berkuasa agama supaya mengambil tindakan terhadap Rais berkaitan kenyataannya.

"Perbuatan menghina serban yang juga pakaian Rasulullah ini bukan main-main. Kita tak pakai satu hal tapi menghina pakaian Rasulullah seperti boleh merosakkan keimanan.

"Kita berharap beliau menarik balik kentayaannya. Adalah hak Rais untuk untuk buat kenyataan, tapi buat apa kita nak kaitkan dengan serban?,"ujarnya

Kenyataan Rais dianggap senada dengan tema serangan Tun Dr Mahathir terhadap PAS sebelum ini iaitu mengaitkan serban, janggut dan sebagainya.

Sebelum ini, Dr Mahathir pernah mendakwa, Rasulullah tidak mencukur janggutnya kerana tidak pisau pencukur Gillet ketika itu.

Kenyataan sebegini disifatkan sebagai satu penghinaan kepada Rasulluh menyebabkan serangan bertubi-tubi dihalakan kepada Dr Mahathir.

Kini, Rais datang dengan kenyataan seolah-olah menghina orang yang memakai serban sebagaimana Nik Aziz, Mursyidul Am PAS itu.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .