Ikuti Blog ini

Negara tak stabil, tapi PM, TPM sama-sama keluar negara


KUALA LUMPUR : Tindakan polis membebaskan seorang individu yang mengaku di dalam Facebooknya melakukan pembakaran gereja tidak masuk akal. Hal ini kerana polis dilihat tidak melakukan penelitian yang rapi terlebih dahulu sedangkan suspek yang sudah dikenalpasti polis belum ditangkap.
"Setahu saya mana ada orang nak mengaku kata dia yang bakar. Bawa pertuduhan ke Mahkamah pun tak ada yang mengaku. Tiba-tiba polis boleh menangkap seseorang yang mengaku dalam facebook kata dia yang buat.
"Tiba-tiba Polis boleh menangkap sesorang yang mengaku dalam facebook kata dia yang buat. Kemudian Polis bebas bila budak tersebut menyatakan dia saja main-main," tegas Naib presiden PAS, Datuk haji Mahfuz dalam kenyataan media yang dihantar kepada Era Pakatan.
Bagi Mahfuz, ini menunjukkan polis terlalu lemah dan terlalu percaya apabila individu yang ditahan buat pengakuan dia yang melakukan pembakaran ke atas gereja.
Polis yang saya katakan di atas patutnya buatlah pertemuan berjumpa dengan budak tersebut di rumah dia, tanya dahulu baru buat keputusan nak tangkap atau tidak. Ini terus tangkap bawa ke balai Polis. Ini yang orang ramai persoalkan kebijaksanaan Polis kejap kena siasat dan teliti dulu, kejap terus tangkap," jelas Mahfuz
Bagi Mahfuz, yang jelas polis boleh di permain dan di tipu oleh sesorang.
Beliau sebagai berkata, sekiranya budak kolej swasta boleh menipu dan mempermainkan polis, sudah tentu Umno lebih dahsyat lagi menipu dan memperalatkan Polis untuk kepentingan politik UMNO yang tersepit.
"Jangan-jangan kes pembakaran gereja akan jadi macam kes enjin jet hilang. Setahun empat bulan Polis ambil masa untuk siasat baru dapat tangkap dan dakwa. Itu pun Sarjan dengan prebet cabok saja. Yang atas terlepas, yang lagi atas hilang terbang bersama enjin jet.
Semalam, dilaporkan seorang telah ditahan polis selepas dia mengaku dalam facebooknya melakukan pembakaran gereja. Dia kemudiannya dibebaskan dengan jaminan polis selapas menyatakan dia saja buat pengakuan main-main.

KUALA LUMPUR : Ekoran politik Malaysia yang dilihat tidak stabil, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar petang semalam mempertikai tindakan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin keluar negara.

Bagi beliau, salah seorang pemimpin tersebut sewajarnya berada dalam negara kerana isu kalimah ‘Allah’ dan beberapa insiden pengeboman gereja masih gagal ditangani kerajaan.

“Wajarkah Perdana Menteri dan timbalannya meninggalkan negara, ketika negara diambang bahaya...(iaitu) isu kalimah (Allah) tak selesai-selesai dan beberapa gereja terus dibom sehingga masyarakat berasa seperti tak selamat,” jelasnya.

“Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri tak ada dalam negara. Najib baru bertolak semalam (ke Arab Saudi) dan Muhyiddin sekarang berada di Landon...siapa yang perlu dipertanggungjawabkan kalau apa-apa tercetus di dalam negara? KDN?”

“Dalam keadaan tenang pun, mesti sekurang-kurangnya Perdana Menteri atau Timbalannya mesti tidak boleh meninggalkan negara, inikan pula pada waktu yang begitu kecoh.”

Beliau yang juga Ahli Parlimen Sena mendakwa, tindakan Najib dan Muhyiddin tersebut menunjukkan bahawa mereka berdua tidak serius mahu menangani ketidakstabilan politik dalam negara.

Tambahnya lagi, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammudin Tun Hussein wajar dipersalahkan juga kerana dilihat lebih bermain politik dari memastikan kestabilan dalam negeri kembali pulih belakangan ini.

“Sampai sekarang tiada penyelesaian (dari KDN), paling tidak tangkap saspek...kata wajah sudah dikenal pasti...(Polis perlu) siasat dan dakwa, jangan sekadar buat kenyataan politik, kerana ini (kes gereja dibom) isu keselamatan negara,” tegasnya.

“Mereka kata (keselamatan dalam negeri) terkawal-terkawal, tetapi hari ini ada lagi Gereja (Katholik St. Elizabeth) di Kota Tinggi pula yang disimbah pula dengan cat.”

Dalam perkembangan berkaitan, Muhyiddin berada di Pusat Pengajian Islam Oxford (OSFIC), United Kingdom kerana menyampaikan suatu syarahan.

Manakala, Najib dengan ditemani Hishammudin pula berada di Arab Saudi kerana menandatangani suatu perjanjian dengan kerajaan tersebut.

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .