Ikuti Blog ini

Balas Dendam Kerana Kalah Di Sibu - 2 ADUN PR Digantung

Kerajaan Umno-Barisan Nasional Sarawak bertindak membalas dendam dengan menggantung dua Ahli Dewan Undangan Negeri Pakatan Rakyat (Pakatan) selepas berjaya menawan kubu kuat BN di Sibu.

Mereka yang digantung ialah Adun Pandungan dari KEADILAN, Dominic Ng Kim Ho dan Adun Kota Sentosa, Chong Chien Jen dari DAP.

Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Negeri Sarawak Baru Bian berkata hukuman tersebut adalah bertujuan menutup mulut ADUN Pakatan rakyat daripada memberikan pandangan rakyat di dewan.

"Tindakan Umno-BN menggantung kedua-dua Adun Pakatan itu tidak adil dengan kesalahan yang mereka buat.

"Mereka menggunakan majoriti yang besar dalam dewan untuk menghalang Adun kita daripada bersuara.

Lagi pun katanya, kesalahan yang dibuat oleh dua Adun berkenaan tidaklah sebesar mana pun tetapi hukuman yang dikenakan menyebabkan mereka tidak boleh masuk ke dewan selama setahun.

"Saya tidak menolak kemungkinan tindakan ini mempunyai hubung kait dengan kemenangan Pakatan di Sibu," tambahnya lagi.

Hukuman penggantungan yang berkuat kuasa serta merta itu diumum Speaker DUN Sarawak, Datuk Seri Mohd Asfia Awang Nassar pada hari kedua sidang Dewan Undangan Negeri.

Dominic digantung kerana didakwa menghina dewan manakala Chien Jen digantung atas alasan mendakwa Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) membohongi rakyat dalam isu banjir. -TVS

Itu petanda keruntuhan kerajaan UMNO-SUPP-BN di Sarawak.
Nantikan adegan selanjutnya dimana rakyat Sarawak akan tentukan pemerintah Kerajaan Sarawak tidak lama lagi. -GB
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .