Ikuti Blog ini

PAS Mandat Untuk Menerajui Perpaduan Melayu.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita30/DSC00601.JPGMARANG - Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyeru seluruh umat Islam supaya mengamalkan Islam yang sebenarnya, bukan Islam yang diajar oleh penjajah Tanah Melayu, British.

Menurutnya, apa yang berlaku pada hari ini, kebanyakkan orang Melayu melaksanakan Islam yang diajar oleh British, yang membawa pelbagai masalah.

Beliau berpendapat perpaduan yang amat perlu pada hari ini adalah perpaduan bukan perpaduan Melayu tetapi perpaduan untuk semua.

"Perpaduan semua, yang pertama, perpaduan (di kalangan) orang Islam dan yang kedua perpaduan manusia. Kita tak boleh (melihat perpaduan) satu aspek sahaja. Kita perlu mengambil kira masyarakat majmuk yang ada dalam negara kita,"jelasnya ketika ditanya pihak media.

Menelusuri usaha perjumpaan dan dailog diantara PAS dan Umno, Ustaz Hadi berkata, pada tahun 1980-an, bebrepa NGO pernah menganjurkan perjumpaan diantara PAS dan Umno.

Pada ketika itu, katanya, PAS telah bersedia untuk berjumpa dan berbincang, tetapi akhirnya perjumpaan yang dirancang itu dibatalkan kerana Umno tidak bersedia

Sehubungan itu, beliau menegaskan, matlamat perpaduan yang sedang diperkatakan dewasa ini, bukanlah untuk menyelamatkan Umno tetapi mahu menyelamatkan Melayu dengan Islam.

"kita bukan untuk menyelamatkan Umno, kita nak menyelamatkan Melayu. Nak selamatkan Melayu, mesti dengan Islam. Kalau nak selamatkan Umno, itu bukan urusan kita, itu urusan Umno, urusan dia. Ya, kita mesti menyelamatkan melayu dengan Islam,"jelasnya.

Oleh itu, beliau menyeru supaya orang-orang Melayu mesti kembali kepada Islam dan menyokong PAS, kerana menurutnya hanya ada dua parti orang Melayu yang dominan iaitu PAS dan Umno.

"Parti Melayu yang ada dua, iaitulah Umno dengan PAS. Melayu (berjumlah) 60% (daripada penduduk negara). (sedang kaum lain dan) DAP tak sampai 60%. Sama ada orang Melayu menyokong Pas atau orang Melayu menyokong Umno.... Itu saja,

"Kalau orang Melayu berani sokong PAS, tukar (sokongan), daripada Umno kepada PAS, barulah kita (PAS) boleh memikirkan bagaimana untuk menyelamatkan Melayu,"katanya.

Oleh yang demikian, menurut Ustaz Hadi, PAS wajar diberi peluang pada kali ini untuk menjuarai perpaduan kerana katanya, sehingga kini, sudah 50 tahun Umno diberi peluang tetapi tidak berhasil membentuk perpaduan sebenarnya.

"Kita minta supaya PAS diberi peluang untuk menjuarai perpaduan (pada kali ini). Bukan UImno yang menuarai perpaduan kerana Umno sudah 50 tahun memimpin negara (tetapi gagal). Dengan sebab itu sudah tiba masanya orang Melayu menyokong Pas dan mengambil alih untuk kita tunjuk bagaimana agenda perpaduan kita, itu caranya,"ujarnya yakin.

Justeru, katanya, orang Melayu mesti beralih dan menyokong PAS supaya kekuatan enam puluh peratus undi Melayu itu berpihak kepada PAS dan PAS akan memimpin orang Melayu Islam.

Sekiranya berlaku sebaliknya, menurut beliau, masalah yang melanda orang Melayu Islam kini tidak akan dapat diselesaikan. -BO

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .