Ikuti Blog ini

Ijtimak Kali Ke-8, 2010; Menilai Pemikiran Melayu Terengganu

http://buletinonline.net/images/stories/berita33/ijtimaksmall.gifKUALA TERENGGANU - Ijtimak Kepimpinan PAS Kali Ke 8, 2010 adalah siginifikan bagi menilai dan menguji kekuatan PAS di negeri Terengganu menjelang Plihanraya Umum yang Ke-13 (PRU 13) yang akan datang.

Dengan meletakkan keyakinan PRU13 akan diadakan pada tahun depan, Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato' Ustaz Abu Bakar Chik berkata, Ijtimak pada kali ini adalah amat penting sebagai pesiapan PAS Terengganu sebagai 'kerajaan Menunggu'.

"Ijtimak kali ini merupakan tahun pendaduhuluan sebelum daripada PRU 13 dan merupakan ujian kepada bagaimana hubungan kita (PAS) dengan pimpinan dibawah juga bagaimana sokongan kita dibawah selepas (PRU 12) Pakatan Rakyat memerintah beberapa negeri.

"signifikannya juga kita sedang berhadapan dengan kerajaan BN Umno Terengganu yang sedang menguunakan seluruh usaha dan kewangan mereka secara besar-besaran untuk mendapatkan sokongan dan kita rasa ijtimak ini akan menguji bagaimana kekuatan kita dibawah,"ujarnya

Sehubungan itu, PAS sentiasa berhasrat dan berkeyakinan akan meraih kemenangan kerana menurutnya kemenangan sebenar kepada perjuangan Islam adalah mendapat keredhaan Allah.

Sementara, katanya, kemenangan dalam pilihanraya dalah kemenangan 'yang dekat' berdasarkan fakta al-Quran yang menyebut kemenangan dan keampunan dari Allah dalam membuka negeri melalui pilihanraya.

"Memang itu hasrat dan keyakinan kita sepanjang masa kerana kita meletakkan kemenangan yang sebenar ialah keredhaan Allah SWT dan kita meletakkan kemenangan pilihanraya kemenangan sebagai kemenangan yang dekat sesuai dengan firman Allah dalam al-Quran yang menyebutkan tentang kemenangan dan keampunan Allah dalam membuka negeri iaitu (melalui) pilihanraya,"jelasnya apabila ditanya bagaiamana peluang PAS dalam PRU akan datang.

Namun, beliau yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat tidak menafikan, cabaran 'hebat' yang dihadapi PAS untuk mencapai kemenangan dalam PRU-13.

Menurutnya, Terengganu adalah sebuah negeri 'dominan' orang Melayu dan pengaruh politik bukan Melayu kurang 'meresap' kerana pergaulan Melayu dan bukan Melalyu yang terhad.

"Kita tidak dapat menafikan kita berhadapan dengan 'challenge' yang hebat, kerana di negeri Terengganu pengaruh orang Melayu adalah dominan. (Soalnya) Apakah masyarakat Melayu sedar dengan perkembangan poltik semasa atau tidak?

"dan pengaruh orang bukan Melayu kurang sampai ke bawah di negeri Terengganu kerana pergaulan mereka (bukan Melayu) tidak sama seperti negeri-negeri di Pantai Barat,"terangnya.

Katanya, selain pengaruh politik yang menguasai pemikiran orang Melayu, faktor ekonomi juga akan menentukan hala tuju politik orang Melayu Terengganu.

Selaku bekas Exco Pertanian dan Pembangunan Luar Bandar kerajaan PAS Terengganu 1999 - 2004, Ustaz Abu Bakar berkata, masih ramai penduduk Terengganu yang miskin yang memerlukan bantuan dari kerajaan.

"masyarakat Melayu teruatama di Terengganu mereka adalah orang-orang susah, yang memerlukan bantuan daripada kerajaan dan sebagainya dan ini (menyebabkan) mereka terkesan dengan pengaruh politik,"tegasnya.

Sebaliknya kata beliau, PAS mempunyai peluang yang cerah kerana walaupun Umno dan Barisan Nasional memiliki kekuatan kewangan, parti itu gagal menyelesaikan measalah-masalah sosial yang 'parah', 'umpama wabak', sedang menyerang rakyat Terengganu.

"kita (PAS) yakin (akan menang) kerana Umno tidak dapat menyelesaikan masalah (sosial). Masalah moral, masalah pendidikan anak-anak, gejala sosial (seperti jenayah) pecah rumah, kecurian, penagihan dadah merebak semacam satu wabak,

"dan kita lihat Institusi keluarga pada hari ini sudah menjadi longggar dan masyarakat dan ibu bapa tahu keaadaan keluarga mereka (yang bermasalah),"katanya.

Selain itu. masalah-masalah ekonomi seperti kenaikan harga barang kesan dari kenaikan harga minyak dan kegagalan kerajaan Umno/BN menyediakan peluang perkerjaan kepada rakyat akan turut menyumbang kepada faktor kemenangan PAS Terengganu menghadapi PRU-13 akan datang. -BO

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .