Ikuti Blog ini

PRK DUN GALAS - SI MAT MASLAN BAKAL `MENYUMPIT' PULA

Di Manek Urai, Si Mat Maslan menoreh, Di Galas mungkinkah Si Mat Maslan menyumpit pula?


SAMADA kebetulan atau tidak dengan PRK Dun Galas, kerajaan telah umumkan peruntukan RM 200 juta untuk kemudahan bekalan air bagi orang Asli. Pengumuman tersebut dibuat di Gua Musang iaitu kawasan di mana terletaknya Dun Galas yang akan mengadakan Pilihanraya Kecil di situ. Gua Musang adalah satu daerah yang terdapat ramainya masyarakat orang Asli.

"Timbalan Ketua Pengarah Pembangunan Jabatan Hal Ehwal Orang Asli, Nisra Nisran Asra Ramlan berkata, daripada jumlah itu, sebanyak RM100 juta diperuntukkan kepada Kelantan, membabitkan 50 kampung yang dihuni masyarakat Orang Asli." (Sinar) Teringat kita dialog yang popular sewaktu PRK Parlimen Sibu iaitu," I Help U, U Help Me". Mungkin ini bukan rasuah politik tetapi `kebetulan' kerajaan ingin beri peruntukan tersebut. Memang sepanjang pemerintahan Bn, banyak yang `kebetulan' berlaku, sebab itu SPRM tidak mampu buat apa-apa apatah lagi SPR.

Walau bagaimanapun, peruntukan yang diumum disaat begini tentulah memalukan Ahli Parlimen Gua Musang, Ku Li yang baru sahaja bersetuju untuk menjadi Pengarah Pilihanraya bagi Umno di PRK Dun Galas. Ini bermakna Ku Li yang telah menjadi Ahli Parlimen sekian lama di Gua Musang masih gagal menguruskan hal air terutamanya kepada masyarakat orang Asli.

Tidak hairan sekiranya sewaktu kempen PRK Dun Galas nanti akan ada beberapa pemimpin Umno yang akan belajar cara `menyumpit' atau `menari tarian orang Asli'. Jika di Manek Urai dahulu, kita dapat melihat Si Mat Maslan menoreh getah, kali ini adakah si Mat Maslan akan menyumpit pula? Tentu banyak adegan atau drama yang bakal kita lihat nanti./wfauzdin.blogspot.com
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .