Ikuti Blog ini

TG Nik Aziz mahu debat individu berkuasa

KOTA BHARU - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, beliau hanya menyahut cabaran untuk berdebat dengan individu yang mempunyai kuasa dan berprinsip.

Menteri Besar Kelantan itu mengakui, debat cara terbaik untuk menyelesaikan kekusutan, namun ia harus disertai orang yang ada kuasa bagi menyelesaikan masalah berbangkit.

Menurutnya, beliau tidak akan terikut-ikut dengan rentak Ulama UMNO, Profesor Madya Mohd Noor Deris untuk berdebat dengannya kerana individu itu tidak mempunyai dasar yang jelas dalam perjuangan.

“Saya tidak akan terima (cabaran Profesor Mohd Noor), dia ni sekali Pas, sekali UMNO, sekali kebangsa­an, tiada dasar (prinsip) dalam perjuangan,” katanya ketika ditemui di kediaman rasmi Menteri Besar, di sini, semalam.

Nik Aziz mengulas kenyataannya, kelmarin, yang bersedia untuk berdebat dengan Mohd Noor berhubung dakwaan beliau membuat kenyataan yang merosakkan akidah selain memecah-belah umat Islam.

Isu ini timbul apabila Nik Aziz pada sidang media semasa Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang, baru-baru ini, mendakwa mereka yang tidak mengundi Pas adalah jahiliah.

Sebelum ini, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal meminta Majlis Fatwa Kebangsaan tidak menunggu keadaan menjadi lebih keruh dan huru-hara, berikutan kenyataan Nik Aziz yang dikatakan menimbulkan kontroversi.

Ditanya adakah Mohd Noor bukan lawan sebenar beliau untuk berdebat, Nik Aziz berkata, soal taraf tidak berbangkit, tetapi yang penting individu berkenaan ada dasar yang teguh.

“Saya boleh berdebat, orang tengahnya al-Quran, tetapi ia harus dengan individu yang betul, bukan seperti beliau (Mohd Noor),” katanya.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .