Ikuti Blog ini

RM24.5 bilion lagi wang Petronas dirompak untuk kroni?

Malaysia semakin parah dengan amalan rasuah serta ‘rompak khazanah negara’ apabila pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini menyerahkan RM24.5 bilion wang Petronas kepada tiga syarikat kroninya, tegas Datuk Seri Anawar Ibrahim.

Peruntukan tersebut kata Ketua Pembangkang itu sepatutnya dibelanjakan untuk tujuan cari gali minyak di luar negara.

Justeru itu katanya lagi, tidaklah menghairankan sekiranya Nazim Razak selaku adik Perdana Menteri dan anak Tun Mahathir Mohamad bernama Mokhzani merupakan antara peribadi terkaya di tanah air hasil menerima habuan daripada Petronas.

“Petronas ada kontrak RM23 Bilion, yang selalu dibelanja untuk mencari gali minyak di Sudan, Iran, Afrika, Iraq, dan lain-lain. Sejak Tan Sri Hasan Merican, diberhentikan, dan diganti dengan orang yang dipilih oleh Najib, dia bawa balik RM 24.5 bilion ini.

“Ia tidak dilabur di luar negara tetapi di dalam. Di luar, kalau kita ada syarikat cari gali, Shell atau BP, . dia dapat minyak, kita kongsi. Tetapi RM 24.5 bilion yang baru diputuskan di dibawah Datuk Seri Najib adalah untuk … 3 syarikat utama,” dedah Anwar.

TV Selangor melaporkan, Anwar berkata antara syarikat yang menerima habuan itu adalah KENCANA, milik Datuk Mokhzani Tun Mahathir ketika menyampaikan ceramah di Padang Serai Merlimau sempena pilihanraya kecil dewan undangan negeri pada hujung minggu lepas.

"Ramai lagi tak ada kerja, anak muda gaji RM1,000 saja sebulan. Dia sanggup rompak RM23 bilion lagi lalu beri pada adik dan anak 'bos' dia"

Pendedahan terbabu baginya suatu pengkhianatan kepada rakyat kerajan Najib selaku Perdana Menteri masih meneruskan amalan rasuah sebagaimana dua perdana menteri sebelumnya – Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Dr Mahathir – di tengah-tengah rakyat terus dihimpit dengan kenaikan harga minyak dan barang asasi serta perlaksanaan saman ekor.

“Ramai tak ada kerja, anak muda gaji RM1,000 saja sebulan. Fikirlah anak-anak ini, nak makan juga, nak hantar anak sekolah, dan ada barang nak beli. Tetapi kamu nak fikir anak kamu (Mahathir) saja sebab apa? Saya marah sebab ini. (Jadi) saya akan lawan tetap lawan,” katanya.

Baginya, Menteri Umno di dalam kerajaan semuanya tidak ada maruah, bahkan sanggup menjadi penjenayah kolar puteh dengan merompak wang rakyat.

“Saya Menteri Kewangan 8 tahun, kalau saya nak punggah kekayaan, berbilion boleh dapat. Tengok menteri sebelum saya, Tun Daim (Zainuddin) berapa banyak kekayaan dia. Tengok menteri-menteri sekarang… rumah, KL, London, Florida,” kata Anwar disambut tepukan dan sorakan hadirin.

Pada majlis tersebut, Anwar merayu pengundi supaya tidak termakan dengah dakyat pemimpin Umno BN dan media seperti Utusan Malaysia.

Sebaliknya beliau menasihatkan rakyat khususnya pengundi supaya menilai rekod pemerintahan Pakatan Rakyat di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan sebagai perbandingan dengan apa yang dilakukan oleh BN.

“Banding Melaka dengan Selangor. Di Selangor 50 tahun bawah Umno, banding apa yang diperolehi orang Melayu, Cina, India di Selangor sekarang. Tak ada bandingan. Kerajaan sekarang beri RM500 sebagai wang khairat, anak masuk universiti dapat RM1,000, lahir saja RM100 diberi,” tambah beliau.

PRU13: Satu undi pada Umno BN adalah SATU PENGKHIANATAN terhadap nasib rakyat!

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .