Ikuti Blog ini

UMNO akan pastikan menang w/pun apa cara..!!

Walaupun di atas kertas, memang nampak macam Umno tentu menang di Kerdau tapi realitinya Umno tak berapa nak yakin. Umno takut sangat kalau-kalau calon BN kalah di situ.

Kalau ikut keputusan semua PRK yang ada selepas PRU 12, dari 14 PRK calon PR menang 8 dan calon BN menang 6. Dengan menang 2 PRK serentak kali ni di Kerdau dan Merlimau, PR tak boleh berbangga macam sebelum ni yang selalu kata PR menang lebih banyak PRK dari Umno BN.

Di pihak Umno BN pulak, depa dok kata sokongan rakyat dah pun kembali semula kepada Umno BN, buktinya bila calon BN menang 4 PRK terakhir. memang patut pun Umno berbangga dengan kejayaan tu.

Makanya kalau calon BN kalah kali ni, Umno tak boleh lagi nak berbangga dengan PRK. Kalau kalah di Kerdau maknanya dari 16 calon dari PR menang lebih satu kerusi. Dan yang lebih bermakna lagi, kalau kalah di Kerdau Umno dah tak boleh lagi nak kata sokongan rakyat dah pun kembali semula kepada Umno BN.

Lebih teruk lagi, kalau kalah di PRK Kerdau menggambarkan sokongan kepada Umno sebenarnya semakin berkurang kerana kalau di kubu kuat depa sendiri.

Pasai tu lah Umno akan buat apa saja untuk pastikan kemenangan di Kerdau. Umno tak peduli walau apa pun yang pemimpin Pakatan Rakyat terutamanya pemimpin PAS akan kata dengan tindakan depa "kepung masjid". Sungguh-sungguh depa kepung sampai tahap semua kuliah dan program ceramah yang dah lama dirancangkan di semua Masjid dalam kawasan Kerdau dibatalkan.

Depa tak peduli walaupun depa tau PAS akan mainkan isu ni sungguh-sungguh. Yang penting, jangan langsung ada ruang untuk PAS berkempen di Masjid walaupun secara tak langsung. Pasainya depa yakin kesan PAS mainkan isu ni tak setara mana berbanding kesan kalau PAS boleh berkempen di Masjid.

Memang tepat tindakan Umno tu dari segi strategi politik pasainya orang Islam yang selalu ke masjid adalah orang yang nak kepada Islam, dan kemungkinan besar orang atas pagar yang nak kepada Islam ni lebih tertarik kepada hujjah yang depa dengar di masjid dari orang PAS yang memang sentiasa bercakap pasai Islam dan cukup dekat dengan Islam.

Macam tu jugak, Umno langsung tak peduli walau apa pun yang pemimpin Pakatan Rakyat akan kata dengan tindakan depa "kepung Felda". Depa sanggup perkuda pengurus Felda dari seluruh Pahang bahkan kemungkinan besar jugak dari seluruh Malaysia berkampung di Kerdau untuk kepung Felda di Kerdau.
"Dari maklumat yang kami terima, seorang pengurus terpaksa menjaga satu blok di kawasan felda, satu blok satu pengurus, ini bermaksa seorang pengurus yang sepatutnya menjaga satu felda, datang ke Kerdau dengan meninggalkan tugas asasi semata-mata untuk menjaga satu blok yang ada 20 buah rumah pengundi," katanya. - Hrkh
Memang tepat tindakan Umno tu dari segi strategi politik pasainya undi orang-orang Felda cukup penting untuk Umno BN. Umno memang nak sangat kalau boleh takdak satu undi pun yang tercicir dari dapat kepada calon Umno. Dengan adanya seorang pengurus Felda jaga 20 buah rumah peneroka, mudak untuk depa buat kerja 'merayu undi' atau lebih tepat lagi kalau aku guna istilah "mengugut undi".

Masalahnya, bagi pihak Pakatan Rakyat terutamanya PAS, apa yang boleh kita buat untuk lawan 2 strategi utama Umno BN tu?

Cenangau Daunkari
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .