Ikuti Blog ini

Mat Bashah berarak iring Tokong Sayog.. apa dah jadi ni?


Oleh Mat Kering Bakaq Bata

Semalam ada upacara keagamaan penganut Buddha berketurunan Cina iaitu menghantar Tokong Sayuq balik ke dunia peranyut ikut sungai (ikut kepercayaan depalah). Negara kita rakyatnya bebas mengamalkan agama, so biag pi kat depalah sekalipun berarak kat Jalan Putra habis ganggu lalulintas.

Antara yang diarak ialah aku agak tokong sayug tu laa kot tapi terlindung dalam hadangan, cuma nampak asap saja naik berkelun-kelun. Haktu pun aku tak peduli..

Tapi yang menterkejutkan aku ialah di antara ribuan Non Muslim yang mengambil bahagian dalam upacara keagamaan depa itu ialah Tok Mat Bashah.. Aku gabuih mata dua tiga kali, celik tengok.. Tetap nampak muka Mat Bashah.. memang tak silap orang dah aihh.

Buat masa ini aku sedangkan dapatkan video atau foto perarakan tersebut, bila dapat nanti aku masuk dalam blog ni, lepas tu biag rakyat Bakaq Bata dan rakyat Kedah bahaih tengok dari segi hukum.

Dulu bekas MB Perak, DS Nizar pegang lilin sebagai simbolik membantah kezaliman BN (bukan upacara keagamaan pun) ulamak2 Umno tampil menyesatkan Nizar.. Untuk isu Tok Bashah ni ulamak Umno nak kata apa pulak?


Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .