Ikuti Blog ini

Rendahnya kualiti ceramah UMNO.

http://3.bp.blogspot.com/-QdioZ8G6TEc/ToUiGgbxA7I/AAAAAAAABKo/UcPWaB0oMUU/s400/Kartun%2BHarakah%2B60%2Btahun%2Busia%2BPAS.jpg
Oleh: Rossem
Suatu malam, dalam bulan Oktober 2011, di halaman rumah batu yang sederhana besar, di bawah cahaya lampu separuh terang, kurang lebih 30 orang berkumpul, sebahagiannya duduk di kerusi yang disediakan dan sebahagian berdiri. Sementara di luar- di pinggir jalan besar beberapa mobil dan speda motor dipakir rapi.

Acara bermula sekitar jam 9.45 malam. Pengerusi majlis menjemput tuan rumah berucap. Satu penghormatan buat tuan rumah kerana membenarkan rumahnya dijadikan tempat ceramah kelompok. Di sisi lain, sewajarnya ia diminta berucap, kerana selain sebagai tuan rumah, lelaki warga emas itu adalah ketua UMNO kampung Padang Tekukur yang sangat dihormati tua dan muda.

Ucapannya mantap dan bersemangat. Pertama-tama ia melahirkan rasa terharu yang tak terhingga atas kehadiran khalayak yang baginya sangat memuaskan hati. “Saya tak menduga kehadiran sebegini ramai, barangkali ini adalah tanda, Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU) nanti kemenangan akan berpihak kepada kita” ujarnya dengan penuh yakin.

Ceramah kelompok malam itu tujuannya lebih kepada agenda pelancaran jentera pilihan raya simulasi yang akan diadakah dua hari lagi, hal ini dinilai berdasarkan ucapan tuan rumah yang mengatakan “ Pilahan raya olok-olok atau simulasi ini bukan bertujuan untuk mengetahui kalah atau menang parti kita pada PRU 13 nanti, tapi lebih kepada latihan untuk menilai sejauh mana jentera parti kita berfungsi. Bilik gerakannya bagaimana? Perayu undinya bagaimana? Mobil untuk angkutan pengundi pula bagaimana?” beritahu tuan rumah kepada orangramai yang hadir.

Seusai tuan rumah memberi mukadimah, tibalah giliran penceramah yang diundang khas untuk berucap. Saya tak kenal sosok ini. Dengan emosional setinggi gunung, dengan semangat berkobar-kobar beliau menghentam PAS di depan khalayak yang hadir. Hal seperti itu bukan suatu yang pelik kerana PAS merupakan musuh politik nombor satu UMNO. Dan jangan terkejut, dalam politik Malaysia, Melayu lawan Melayu, Cina lawan Cina dan India lawan India. Begitulah kondisinya sejak dulu sampai sekarang.

Satu persatu diceritakan kelemahan pentadbiran kerajaan PAS Kelantan. Tentang wakil rakyatnya yang tak berpendidikan tinggi. Tak punya pengalaman sebagai pentadbir, bahkan disebut juga amat sedikit sekali wakil rakyat PAS yang benar-benar berpendidikan agama.

PAS yang sudah 21 tahun memerintah Kelantan dirujuk sebagai “pembangkang”. Daripada awal sampai akhir ceramahnya yang memakan masa kurang lebih satu setengah jam istilah itu yang digunapakai.

Jadi, kalau PAS yang memerintah disebut “pembangkang”, UMNO yang hanya mendapat enam kerusi itu apa statusnya?

Sikap pemimpin UMNO yang tak mahu mengaku parti mereka kalah di Kelantan menjadikan saya merasa malu ikut sama mendengar ceramah pada malam itu.

Saya tak mampu berbuat apa-apa, bahkan mahu mengundurkan diri juga tak bisa. Kerana rumah saya bersebelahan rumah tersebut. Justeru, mahu atau tak mahu, biarkan saja telingga menangkap apa saja yang dihemborkan lewat pengeras suara, lagi pun grantis.

Bila leterannya sampai kepada bab hudud, justeru saya jadi sedih. Dari liok litok lidah sang penceramah, satu gambaran yang jelas bahawa mereka lebih banyak menghantar sindiran kepada PAS, kerana parti Islam itu, 18 tahun dulu (25 November 1993) telah memperkenal dan meluluskan Kanun Jenayah Syariah (II) Negeri Kelantan. Dewan Undangan Negeri yang bersidang waktu itu sebulat suara meluluskan pelaksanaan hukum hudud, bahkan dua orang wakil rakyat dari UMNO juga mengangkat tangan memberi persetujuan.

Namun ditolak Kerajaan Pusat. Perdana Menteri Malaysia ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad tidak mengizinkan Kelantan melaksanakan hukum hudud walaupun Dewan Undangan Negeri telah meluluskannya.

“Ibarat orang lelaki, bercakap merata riti nak kahwin, tapi tak pernah menjadi, selidik punya selidik puncanya kerana tenaga batinya lemah. Begitulah dengan pemimpin PAS yang mentadbir Kelantan, cakap bergegar-gegar nak laksanakan hudud, tapi keupayannya dan kepakarannya tak ada.” Kata sang penceramah. Ia langsung tidak menyebut Perdana Menteri ketika itu, Dr Mahathir melarang dari dilaksanakan, bahkan diugut dengan pelbagai ugutan.

Yang berceramah itu orang Islam. Dimulai dengan ucapan assalamualaikum, dipetiknya beberapa ayat al-Quran untuk menguatkan hujah , tapi bila sampai bab hudud lain nadanya. PAS yang menjadai sasaran.

Apakah wajar sebagai orang Islam bercakap seperti itu. Sedang tugas melaksanakan hudud terletak dibahu setiap individu Muslim tanpa mengira dari PAS atau UMNO.

Pelaksanaan hudud adalah lambang ketaatan seseorang pemimpin Islam terhadap hukum Islam dan agama Islam yang dianutinya. Justeru seharusnya setiap umat Islam tidak mempertikaikannya, sebaliknya berusaha, mencari jalan bagaimana perundangan itu bisa ditegakkan semampu mungkin.

Seperti kata Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat saat menyampaikan ucapan perasmian hari peringatan Hudullah di Balai Islam, Kota Bharu, (20 September 20110) “ Saya sifatkan golongan yang menolak, menghina dan mengenepikan syariat Islam khususnya hudud merupakan golongan yang jahil dan tidak mengetahui keindahan syariat Islam itu sendiri. Sekalipun mungkin mereka beragama Islam, tetapi Islam yang dianuti hanya di ruang yang terbatas tanpa didaulatkan sebagai undang-undang yang memerintah. Hakikatnya, menolak undang-undang syariah samalah ertinya dengan menafikan kebijaksanaan Allah SWT selaku Pentadbir alam ini. Kalaulah seorang warganegara yang berani mengkritik undang-undang negaranya sendiri boleh dianggap sebagai menghina dan mempersendakan undang-undang tersebut, maka lebih besar kesalahannya jika seorang Islam berani mengkritik undang-undang Islam sebagai ketinggalan zaman dan tidak sesuai dengan masa, orang ini bukan sahaja mencabar kebijaksanaan dan kekuasaan Allah SWT, tetapi boleh menjejaskan imannya sebagai seorang muslim.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .