Ikuti Blog ini

SAH ! Cukai GST akan dilaksanakan selepas pilihanraya



Dewan Perniagaan Melayu (DPMM) berkata hari ini menyokong kenyataan yang dibuat oleh Putrajaya bahawa pengguna tidak bersedia untuk pelaksanaan cukai GST.

Semalam, Menteri Kewangan Kedua, Husni Hanadzlah berkata, kerajaan akan melibatkan semua pihak untuk menyediakan lebih banyak pengetahuan mendalam mengenai perlaksanaan cukai GST.


"Kerajaan amat prihatin ke atas sentimen rakyat terhadap GST.  Itu adalah sesuatu yang sangat penting sebagai salah faham lagi boleh menghalang pelaksanaan sistem cukai, " beliau dipetik sebagai berkata.

Rang Undang-undang GST dibentangkan di Parlimen untuk bacaan kali pertama pada bulan Disember 2009 tetapi bacaan kedua, asalnya dirancang untuk Mac 2010, telah ditangguhkan. (sudah pasti selepas pilihanraya untuk mengelak kemarahan rakyat tidak mengundi Bn).
Selepas Pilihanraya atau Sebelum… Rakyat bukannya Bodoh
Secara ringkasnya GST ini adalah :  Beli apa sahaja barang keperluan, kena cukai GST 4% (pengecualian kepada beras, sayur, tepung dan gula).  Di masa hadapan tidak mustahil semua boleh dikenakan GST, dan kadar yang dikenakan pada 4% itupun tidak mustahil akan dinaikkan jugak.
Sekarang ni kerajaan mengenakan cukai jualan dan perkhidmatan 6% apabila kita makan di McDonald, Pizza, KFC dan lain-lain.

Yang bezanya antara cukai GST dan cukai sekarang ialah dulu cukai hanya untuk golongan yang mampu makan di tempat-tempat yang disebutkan tadi, tetapi sekarang cukai GST akan dikenakan untuk kesemua jenis barangan, contohnya beli kopi, baju, susu untuk anak, tayar motor, ikan di pasar…. apa sajalah yang anda beli di Tesco, Giant, Carrefour, kedai mamak…dan lain-lain akan dikenakan cukai kerajaan 4%.
Dan cukai ini yang pastinya akan dibayar oleh kita semua, semua golongan termasuk orang Umno, MCA, MIC, PAS, PKR dan apa jua parti sekalipun akan terpalit dan sama-sama menanggung beban dan risiko.
Propaganda akan bermula untuk bodohkan rakyat agar terima cukai GST...  Seperti biasa, hujah-hujah basi seperti cukai kita lebih rendah dari negara lain, negara lain sudah lama menjalankan GST, cukai hanya 4% dan sebagainya akan digunakan untuk memperbodohkan rakyat.
INILAH  taktik Najib memperbodohkan rakyat dengan belanjawan gula-gulanya.  Jika BN menang dalam PRU13 nati, sudah pasti “Rakyat Tanggung Penderitaan Di Dalam Kehidupan Harian”.
Reformis Anak Muda nak bagitahu la…. Najib Rosmah dan Kerajaan Malaysia tidak akan bankrap…. Tapi rakyat Malaysia terutama yang anak-anak muda ni yang akan bankrap dulu.  Udah la barang mahal, kerja gaji sikit, hutang bertambah…. Lepas ni nak kenakan cukai GST lagi…. 

Kesimpulannya senang aje…. Kita tukar BN dengan Pakatan Rakyat… bagi can 5 tahun... Ayuh Anak Muda!!!

(GST adalah merupakan cukai kepenggunaan yang berasaskan kepada konsep nilai ditambah. Ianya dikenakan ke atas barang dan perkhidmatan di setiap peringkat pengeluaran dan pengedaran dalam rantaian pembekalan termasuk barang dan perkhidmatan yang diimport - Kementerian Kewangan http://www.treasury.gov.my)
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .