Ikuti Blog ini

Hudud: PAS terima sikap DAP, tidak bagi Umno




Oleh Subky Latif
Pendirian PAS tentang sikap DAP menolak hudud dapat diterima, tetapi penolakan Umno yang terdiri daripada orang Islam terhadap hudud tidak dapat diterima.

PAS boleh membuat perjanjian dan bekerjasama dengan DAP yang tidak dapat menerima hudud tetapi tidak boleh bersetuju dengan Umno yang tidak menerima hudud.



Apakah sikap PAS itu munafik?
Tidak. PAS telah membuat sikap yang betul. Sikap PAS itu dibuat mengikut kaedah siasah syariyah yang menjadi pegangannya dalam mengendalikan politik di negeri ini.

Berpandukan kepada sejarah hijrah Rasulallah SAW ke Madinah, dakwah baginda ditolak orang ahli kitab – Yahudi dan Nasrani. Bukan saja Islam yang baginda bawa mereka tolak, bahkan mereka tolak baginda sebagai Rasul sedang mereka tahu bahawa baginda adalah Rasul akhir zaman yang dirakam dalam Taurat dan Injil.

Tetapi ini tidak menghalang baginda mengikat perjanjian dengan Yahudi untuk hidup bersama di Madinah. Baginda dengan agamanya dan Yahudi dan Nasrani dengan agamanya. Baginda tidak beramal dengan agama mereka, dan mereka juga tidak beramal dengan agama Islam yang baginda bawa.

Yang menjadi masalah kepada baginda dan umat Islam di Madinah ialah golongan munafikin pimpinan Abdullah bin Ubai yang sembahyang di belakang baginda dan mengaku Islam di hadapan baginda. Mereka bukan sekadar solat bersama baginda, malah makan bersama dan duduk tekun mendengar kuliah ilmu baginda.

Tetapi di hati mereka tiada sekelumit pun ajaran Islam mereka terima, bahkan di belakang baginda, mereka memperolok ajaran baginda. Mereka hanya mendakwa Islam di hadapan baginda dan menentang baginda di belakang.

Ada orang Islam bertanya baginda malah minta baginda memancung saja kepada bapa munafik Abdullah bin Ubai itu. Jika itu yang baginda lakukan, mengikut jawapan baginda, orang akan berkata baginda membunuh orang Islam.

Jika baginda boleh boleh mengikat perjanjian untuk hidup bersama dengan Yahudi Madinah yang menolak Islam dan baginda sebagai Rasul Allah, maka PAS mengambil pendekatan untuk bersama DAP dalam Pakatan Rakyat sekalipun DAP menyatakan sejak awal ia menolak hudud.

PAS mengadakan muafakat dengan DAP yang menolak hudud kerana kita bersama untuk menolak dan menggantikan kerajaan Barisan Nasional pimpinan Umno yang juga menolak hudud dan pelaksanaan hukum syariat yang lain.

Yang tidak kurang besarnya mengapa Umno itu ditolak ialah kerajaan mereka mengamalkan rasuah, menyelewengkan dasar dan harta kerajaan-negara, menentang pekej amalan demokrasi, menolak setengah hak asasi manusia yang termasuk dalam pekej demokrasi, melanggar banyak peruntukan perlembagaan dan menindas rakyat.

Tentangan terhadap penyelewengan ini dikongsi bersama antara PAS dan DAP. Berkongsi pandangan dalam perkara yang boleh meruntuhkan rakyat dan negara ini menjadi agenda bersama bagi menyelamatkan Malaysia, dan bagi PAS ia menjadi keutamaan sementera mencari formula bagaimana isu hudud itu boleh ditangani supaya kedua-dua PAS dan DAP dapat mencapai persestujuan menang menang.

Perbezaan sikap antara PAS dan DAP itu tidak menghalang kedua-dua pihak berganding bagi mewujudkan sebuah pemerintahan yang baik, tidak rasuah, adil, melindungi kepentingan rakyat, tidak melanggar prinsip kebebasan beragama.

Sekalipun DAP belum bersetuju dengan hudud tetapi ia menghormati Islam. Sekalipun PAS mahu melaksanakan hudud tetapi ia menghormati kepercayaan beragama anggota DAP. Kita sudah jelas apa yang boleh dibuat sekarang dan apa yang tidak boleh dibuat.

Yang payah tentang, ia mengaku menerima hudud, tetapi ia tidak buat apa semasa ia memerintah dan ia halang dan tolak apa hudud yang kita hendak laksana. Ia solat, puasa dan haji bersama kita, tetapi tidak buat apa yang Islam suruh secara menyeluruh. Ia tentang Islam yang kita hendak buat. Ia buat apa yang ia suka dan tidak buat apa yang ia tidak suka.

Kita menghadapinya kira sama payah dengan Nabi menghadapi orang yang mengaku Islam dan solat di belakangnya, tetapi menentangnya di belakangnya.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .