Ikuti Blog ini

[HKR 112] Penggunaan Stadium Merdeka Diluluskan!






Himpunan 12 Jan: Penganjur dibenar guna Stadium Merdeka

Naib presiden PKR Tian Chua berkata bahawa pengurusan Stadium Merdeka membenarkan panganjur Himpunan Kebangkitan Rakyat menggunakan tempat bersejarah berkenaan bagi perhimpunan 12 Januari.

"Pihak pengurusan balas kepada panitia Perhimpunan Kebangkitan Rakyat bahawa pemohonan mengguna Stadium Merdeka dibenarkan. Hidup rakyat," katanya dalam satu tulisan di Twitter hari ini.

Tambahnya, jawatankuasa berkenaan kini sedang mengadakan mesyuarat bagi persiapan terakhir, susulan perkembangan itu.-mk



Sidang Media selepas Mesyuarat HKR


SAMM beri amaran jangan timbulkan provokasi

KUALA LUMPUR, 9 Jan ― Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) memberi amaran kepada pihak yang menentang perhimpunan agar jangan menimbulkan provokasi pada Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) yang akan berlangsung Sabtu ini.

Menurut penyelaras SAMM Wilayah Persekutuan Azmir Mustapha, beberapa hari ini aktivis-aktivis SAMM seluruh negara diganggu dengan SMS berbaur ancaman dan ugutan dari pihak yang mendakwa diri mereka dari Perkasa, Pekida, Pemuda Umno dan 80 NGO untuk menghalang perhimpunan in.i

“Regim usang ini sedang menghayati zaman-zaman akhir pemerintahan mereka dengan melakukan provokasi, sabotaj dan menggunakan samseng upahan untuk menakutkan aktivis pro perubahan.

“Saya memberi amaran kepada pihak ini untuk tidak sama sekali menyerang kumpulan rakyat yang hadir ke KL112, sekiranya anda menjual, kami sedia membelinya,” kata Azmir selepas menyerahkan bunga kepada pihak polis di ibu pejabat polis daerah Dang Wangi di sini hari ini.

Penyerahan bunga itu diserahkan kepada Sarjan Mejar M Nazir iaitu pemangku timbalan ketua balai polis Dang Wangi, sebagai tanda penghargaan SAMM kepada pihak polis yang menjaga keamanan di negara ini.

SAMM juga mengajak pihak polis untuk bersama-sama datang ke perhimpunan pada Sabtu ini di Stadium Merdeka.

Walau bagaimanapun, pihak polis diwakili Nazir enggan menerima risalah yang cuba diserahkan SAMM kepada pegawai polis.

Semalam, pihak polis menurut penganjur perhimpunan akan mengawal perhimpunan yang dianjurkan Pakatan Rakyat (PR) pada 12 Januari ini dan akan memastikan ianya aman dan menjadi “peristiwa bersejarah.”

Menurut Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail, Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Ismail Omar berkata perhimpunan ini akan menjadi “peristiwa bersejarah” di mana mereka belajar dari peristiwa lepas.

Gabungan menuntut perubahan pilihan raya Bersih 2.0 cuba mengadakan perhimpunan di Stadium Merdeka pada 9 Julai 2011 tetapi dibatalkan oleh pihak berkuasa pada saat akhir.

Pada perhimpunan ketiga Bersih pada 28 April lalu, kerajaan menawarkan stadium bersejarah tersebut selepas gabungan tersebut memilih Dataran Merdeka tetapi tawaran Putrajaya ditolak kerana dikatakan terlalu lambat.

Perhimpunan 12 Januari ini menyaksikan beberapa kumpulan membuat tuntutan mereka menjelang pilihan raya 2013, termasuk menutup kilang nadir bumi Lynas di Kuantan, membayar royalti lebih adil kepada negeri pengeluar minyak, pendidikan percuma dan pilihan raya bersih dan adil.
-TMI
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .