Ikuti Blog ini

Persepsi bukan Islam di Perak makin berubah


IPOH: 17 Ogos - Persepsi masyarakat bukan Islam terhadap PAS ternyata jauh berubah apabila Menteri Beaar Perak dilantik daripada kepimpinan PAS Negeri Perak.
Perkara ini diakui sendiri oleh Pegawai Khas Dua Menteri Besar Perak, Mohammad K.Y. Tiang, ketika ditemui di Muktamar PAS ke 54 di Stadium Indera Mulia di sini hari ini.

Beliau yang juga Timbalan Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional Negeri Perak, turut mengakui sambutan orang bukan Islam khususnya orang-orang Cina sejak Pakatan Rakyat mentadbir Negeri Perak.

"Setiap hari orang bukan Islam menemui saya melahirkan rasa gembira apbila Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dilantik sebagai Menteri Besar Perak, " katanya.

"Sebelum Pakatan Rakyat memerintah Perak, orang-orang Cina menganggap pimpinan PAS hanyalah golongan 'lebai-lebai' dan agama sahaja, tetapi bila Haji Nizar berkelulusan tinggi di bidang jurutera, orang Cina cukup hormat dan kagum," katanya.

Sejak Pakatan Rakyat menerajui negeri ini, ramai orang-orang Cina dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) Cina rasa tidak kekok untuk berada di majlis masjli PAs saperti Konvensyen PAS Negeri Perak yang baru lalu dan juga pada majlis perasmian Muktamar PAS kali 54 semalam, jelas beliau.

Menurut beliau, masyarakat Cina tetap bersama dengan Pakatan Rakyat pada pilihanraya umum ke 13 akan datang dan berharap PAS yang menerajui negeri ini akan berjaya membawa perubahan yang besar pada negeri ini.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .