Ikuti Blog ini

Kes Raja Petra hari ini: Kes paling lawak di dunia!


UMNO mengganas lagi. Penulis laman blog Malaysia Today, Raja Petra Kamarudin hadir di Mahkamah Sesyen Petaling Jaya, di sini, pagi ini bagi perbicaraan terhadap tuduhan mengikut Akta Hasutan. Beliau adalah penulis blog pertama di negara ini didakwa mengikut Seksyen 4(1)(c) Akta Hasutan yang jika disabit kesalahan boleh dihukum denda maksimum RM5,000 atau penjara sehingga tiga tahun atau kedua-duanya.

Yang melucukan ialah sekiranya dibebaskan dari pertuduhan pun, Raja Petra tetap akan terus merengkok di penjara kerana sudah di ISA! Memang la buang masa mahkamah!

Raja Petra, 58, yang kini ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) didakwa atas artikel yang disiarkan mengenai pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu. Sikap pondan UMNO terserlah apabila menggunakan ISA ke atas Raja Petra.

Tiada bezanya Raja Petra mengaku salah atau minta dibicarakan kerana tetap akan dipenjara. Lebih malang lagi, Raja Petra boleh diseksa sepuas-puasnya di ISA. Masyarakat maklum bahawa penyeksaan di ISA memang dahsyat. MAngsa dilaporkan dibogelkan, dipaksa minum air kencing, dipukul, dimalukan dan pelbagai lagi. Kem Guantanamo di Amerika juga menggunakan konsep yang sama. Tahanan diseksa dan dimalukan dengan pelbagai cara.

Tindakan menggunakan ISA ke atas Raja Petra dan kemudian mendakwa pula di mahkamah cukup tidak bijak. Keadaannya samalah seperti mendakwa seseorang dengan kesalahan menjual dadah. Kemudian, tertuduh dimaklumkan bahawa sekiranya tertuduh didapati bersalah atau didapati tidak bersalah, tertuduh akan tetap dihukum gantung!
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .