Ikuti Blog ini

MENTERI DALAM NEGERI ZALIM?



Ahmad telah di tuduh mencuri sebuah basikal kepunyaan Pak Hamid . Sepatutnya Pak Hamid menyerahkan Ahmad kepada polis supaya supaya beliau boleh disiasat dan jika salah, terus dihadapkan ke mahkamah.Tetapi, dalam kes Ahmad ini, Pak Hamid tidak menyerahkan pada polis untuk didakwa dimahkamah.Tetapi sebaliknya, Pak Hamid telah mengurung Ahmad di sebuah bilik store di rumahnya.Pak Hamid telah menjalankan hukuman mengikut keinginannya sendiri terhadap Ahmad.

Inilah perkara yang sama berlaku pada tahanan ISA. Sepatutnya mereka semua yang dituduh bersalah, mestilah didakwa di mahkamah. Seorang Hakim sepatutnya mendengar pandakwaan keatas mereka dan pihak pendakwa mestilah memberikan bukti-bukti untuk menyokong tuduhan itu.

Realiti kehidupan tahanan ISA, mereka ditahan dan disiasat oleh polis SB. Sekiranya SB tidak berpuas hati dengan siasatan keatas tahanan, SB akan memberi laporan kepada Menteri Dalam Negeri, yang kemudiannya akan menandatangani satu perintah tahanan dan mangsa ISA itu terpaksa menghabiskan dua tahun dari usianya di Kem Kamunting. Kuasa Menteri Dalam Negeri tiada hadnya. tahanan boleh terus menerus ditahan dari dua tahun hingga dua tahun berikutnya dan mungkin boleh ditahan sepanjang hayat........

Adakah tindakan Menteri Dalam Negri itu tidak zalim?

Note: Adalah sesuatu yang "biasa" tahanan ISA di bogelkan dan didera secara mental dan fizikal.


Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .