Ikuti Blog ini

Tips PRK Kuala Terengganu: Popularkan ABU


 Memandangkan pilihanraya kecil kuala terengganu akan diadakan tak lama lagi, dan masing-masing baik pemimpin mahupun penyokong kecil di kampong-kampung masih berteka-teki siapakah calon yang menjadi pilihan Pas, kita lupakan sekejap soal calon itu, baik kita cipta tagline@slogan@ ‘ayat power’ yang akan digunakan dalam pilihanraya nanti. Untuk itu, saya mencadangkan slogan “ ABU “ yang bermaksud “asalkan bukan UMNO” dipopularkan dan digunakan secara meluas.

Melihatkan seribu macam masalah dan kebobrokan dalam Umno, seperti politik wang, bersikap racist, “bahang projek” dan sebagainya yang sudah diketahui umum, maka slogan ABU difikirkan sesuai.

Slogan ini memberi makna yang begitu mendalam dan sangat relevan dengan situasi politik semasa. Ianya juga memberi makna Seteruk-teruk calon Pas adalah jauh lebih baik dari sebaik-baik calon Umno.

Zaman tampal lambang parti sudah berlalu

Setiap kali pilihanraya khususnya di terengganu, lambang ‘bulan purnama’ memang jauh mengalahkan Umno/BN. Tetapi keputusan jadi sebaliknya. Ini menunjukkan lambang ‘bulan purnama’ tidak memberi kesan yang besar. Oleh itu, diharapkan PRK KT ini, Pas menukar pendekatan kepada membanyakkan banner dan ‘ayat power’. Penggunaan ayat yang ringkas pada banner jauh memberikan kesan yang lebih baik.

Kalau kita tengok kempen pemilihan presiden AS baru-baru ini pun, lebih banyak ‘ayat power’ digunakan. Contohnya, ‘Change’ atau ‘we need change’ yang digunakan Barack Obama. Begitu juga “country first” yang digunakan McCain. Justeru, PRK KT adalah gelanggang terbaik untuk melakukan perubahan.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .