Ikuti Blog ini

Hari penamaan calon pemilihan kampus UM tegang, polis ditempatkan


SEMANGAT... Sebahagian penyokong kumpulan pro-Mahasiswa berkumpul sambil membawa sepanduk dan poster pada proses penamaan calon hari ini.

PETALING JAYA: Kehangatan pilihan raya bukan sahaja dirasai di Terengganu, malah menarik tumpuan pilihan raya kampus Universiti Malaya (UM) hari ini - hari penamaan calon dengan anggota polis terpaksa dipanggil untuk mengawal keadaan.


Difahamkan ini kali pertama anggota pasukan keselamatan ditempatkan pada pilihan raya kampus UM.


Proses penamaan calon bagi pilihan raya kampus UM pagi tadi gamat dengan kehadiran penyokong kumpulan pro-Aspirasi dan pro-Mahasiswa dengan sorakan dan perang lidah menghangatkan suasana sekitar pusat penamaan calon yang diadakan di Kompleks Perdana Siswa.


Himpunan penyokong kedua-dua pihak yang berada di antara bangunan Jabatan Kimia, Fakulti Sains dan Kompleks Perdana Siswa itu turut dikawal oleh kira-kira 10 anggota polis bersama pasukan keselamatan UM dan juga sebilangan Kor Sukarelawan Polis Siswa Siswi (SUKSIS) bagi mengelakkan sebarang kekecohan berlaku.


Jumlah penyokong yang sama banyak iaitu kira-kira 150 orang bagi setiap kumpulan dibezakan dengan kumpulan pro-mahasiswa berpakaian serba oren manakala penyokong pro-aspirasi tampil dengan serba hitam.


Mulai penggal ini kumpulan pro-aspirasi dikenali sebagai Penggerak Mahasiswa.


Pada pilihan raya kampus penggal ini, yang akan berlangsung 19 Januari ini, 41 kerusi dipertandingkan iaitu sembilan bagi kerusi umum dan 32 bagi kerusi fakulti.


Menerusi pemilihan penggal lalu, kumpulan pro-mahasiswa berjaya memenangi 11 kerusi.


Dengan menggunakan tema "Hope and Change", kumpulan pro-Mahasiswa ingin menafikan majoriti dua pertiga kumpulan Penggerak Mahasiswa yang telah mengusai Um selama 5 penggal berturut-turut.


BERITA TERDAHULU


Pilihan raya kampus UM mula hari ini, peluang proaspirasi tipis


PETALING JAYA: Peluang calon wakil proaspirasi dalam pilihan raya kampus di Universiti Malaya (UM) untuk mempertahankan penguasaan majoriti seperti penggal lalu dijangka tipis ekoran kebangkitan kumpulan promahasiswa untuk mengusai gelanggang.


Salah seorang mantan exco Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UM yang enggan dikenali berkata, situasi sedemikian berlaku terutamanya selepas pembangkang menguasai Selangor pada pilihan raya umum Mac tahun lalu.


"Saya akui kebangkitan calon-calon promahasiswa pada pemilihan kali ini adalah kesan daripada pilihan raya umum yang lepas," katanya.




Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .