Ikuti Blog ini

Pakatan Rakyat Perak sedia kembalikan kuasa kepada rakyat - Anwar

anwarKerajaan negeri Pakatan Rakyat di Perak masih stabil dan semua wakil rakyat PKR menyokong penuh kepemimpinan Datuk Seri Nizar Jamaluddin dalam menangani kemelut politik yang dicetuskan oleh UMNO dan Barisan Nasional.


Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata kerajaan negeri PR juga bersedia untuk kembali kepada rakyat jika perlu bagi mengatasi permainan politik UMNO.


Beliau berkata demikian sebagai mengulas spekulasi kencang bahawa ADUN PKR Behrang Jamaluddin Mat Radzi and Osman Jailu, wakil rakyat Changkat Jering, sudah menyertai BN.


Kedua-dua ADUN itu dikhuatiri termakan dengan gula-gula yang ditawarkan oleh UMNO, khususnya janji membebaskan mereka daripada tuduhan rasuah sekiranya dua wakil rakyat itu menyertai UMNO.


Perbicaraan mereka dijadualkan bermula 10 Febuari ini.


Jamaluddin dan Osman didakwa oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah sebagai menerima sogokan berhubung sebuah projek perumahan di Bandar Seri Iskandar.


Mereka mengaku tidak bersalah dan mendakwa tuduhan itu mempunyai motif politik untuk melemahkan kerajaan Pakatan Rakyat.


Pakatan Rakyat mempunyai 32 kerusi di Dewan Undangan Negeri Perak berbanding 27 untuk BN.


Jika UMNO berjaya memancing dua ADUN PKR itu, BN akan mempunyai 29 kerusi, kurang satu berbanding Pakatan Rakyat.


Bercakap kepada pemberita selepas berjumpa dengan beberapa wakil rakyat PKR dari Perak, Anwar berkata semua wakil rakyat parti itu menyokong penuh kepemimpinan Datuk Seri Nizar Jamaluddin.


Beliau berkata Pakatan Rakyat juga bersedia untuk kembali mendapatkan mandat rakyat sekiranya perlu.


UMNO kini dalam keadaan terdesak. Najib Razak terpaksa mengambil alih kepimpinan UMNO dan Barisan Nasional Perak berikutan perletakkan jawatan Tajol Rosli Jumaat lalu.


Tajol berbuat demikian setelah ADUN UMNO Bota Datuk Nasaruddin Hashim bertindak keluar dari UMNO untuk menyertai PKR.


Berikutan itu, UMNO dikata melancarkan usaha-usaha terdesak untuk memancing wakil rakyat Pakatan Rakyat menyertai parti itu.


Jamaluddin dan Osman yang menghadapi tuduhan rasuah dikatakan menjadi sasaran utama UMNO.




Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .