Ikuti Blog ini

Pengerusi SPR Digesa Letak Jawatan Jika Terus Jadi Agen UMNO - BN

Pertubuhan untuk pilihanraya bersih dan adil (Bersih) telah memberi amaran kepada pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) Abdul Aziz Mohd Yusof supaya letak jawatan jika beliau terus berlagak sebagai agen Barisan Nasional.

Beliau dianggap seperti burung Kakak Tua yang meniru pendapat BN dan dinasihatkan berkerja sebagai agen BN sepenuh masa atau menjadi ketua kumpulan pelobi mahu mangsuhan pilihanraya.

Pihak Bersih memperingatkan bahawa kedudukan Abdul Aziz terikat dengan perlembagaan untuk memastikan setiap pilihanraya yang bebas dan bersih.

Dakam kenyataan Bersih hari ini menyatakan tugas beliau harus memastikan setiap pilihanraya umum dan pilihanraya kecil berjalan dengan bersih dan adil dan bukannya memastikan bahawa Barisan Nasional mesti memenangi dalam pilihanraya.

Setiap pilihanraya umum dan pilihanraya kecil adalah satu tindakan demokrasi, maka pihak SPR tidak harus mengsyorkan sebarang perubahan kerana ini akan mempengaruhi pengundi dan hak mereka untuk membuat pemilihan.

Jika prinsip tiada cukai tanpa wakil itu sah, maka kerajaan yang memungut cukai adalah dilihat seperti mafia yang menafikan perlindungan kewangan dari rakyatnya.

Bersih mengesa supaya SPR harus tegas untuk memaksa menghapuskan artikel 48(6) bahawa tidak membenarkan wakil yang dipilih dari bertanding semula selama lima tahun selepas meletak jawatan.

Pilihanraya adalah seperi temuduga pekerjaan, pekerja ada hak untuk meletak jawatan dan memohon jawatan itu semula dalam cara yang berbeza samada beliau diambil bekerja semula atau tidak akan ditentukan oleh majikan.

Bersih mahukan semua pegawai negeri SPR untuk meneliti cara pentadbiran mereka secara adil (neutral). Jika Aziz tidak dapat mengawal perlakuan orang bawahannya, beliau harus letak jawatan.

Dalam kenyataan terbaru Abdul Aziz bahawa beliau akan menyemak kemungkinan tidak mahu adakan piliharaya kecil di Dun N12 Penanti sejurus selepas Perdana Menteri Najib Razak memberi alasan tidak masuk akal untuk mengelak pilihanraya di Dun diadakan.

Menurut kenyataan Bersih, pihak SPR amat beria-ia untuk mengkaji dan membuat keputusan samada kerusi Dun itu kosong atau tidak daripada menerima keputusan pembentukan undang-undang Speaker. Dulu Perak sekarang Penanti pula, kedua-duanya berat sebelah dan fitnah.

Akhir sekalu, apabila Abdul Aziz membuat teguran bahawa cara pengundian di Kuala Sepetang itu satu yang membimbangkan dan sesuatu yang tidak kena serta mengejutkan.

Bidang kerja SPR adalah untuk mentadbir pilihanraya, bukan untuk menentukan, berpihak dan memberi nasihat atas petunjuk dalam sesuatu pilihanraya.-



Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .