Ikuti Blog ini

Manoharan Bakal Dibebaskan, UMNO-BN Sertai Penanti?

Kenyataan terbaru Menteri Dalam Negeri, tiga pemimpin Barisan Bertindak Hak-hak Hindu (Hindraf) adalah antara 13 tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang akan dibebaskan dalam masa terdekat. Mereka adalah M. Manoharan, P. Uthayakumar dan K Vasantha Kumar.

Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein ketika mengumumkan perkara itu berkata, beliau akan menandatangani dokumen pembebasan itu.

Blog Kelab GB sebelum ini menyatakan bahawa pilihanraya di Selangor tak mungkin dapat dielak jika UMNO BN terus tahan Manoharan, dan GB pernah menyatakan, keberangkalian harapan untuk UMNO BN menang di Kota Shah Alam menghampiri sifar.

Akhirnya terbukti Kerajaan UMNO BN akur dengan hal tersebut dan ramai penganalisis politik berpendapat berkemungkinan langkah itu juga di ambil sebagai petanda bahawa UMNO BN bersedia untuk turun ke gelanggang Penanti. UMNO BN masih berlengah-lengah untuk membuat keputusan samada perlu bertanding atau pun tidak dimana tarikh pengumuma keputusannya itu kerap berubah-ubah.

Sekalipun UMNO BN berharap dengan pembebasan Hindraf itu akan memulihkan sokongan kaum India terhadap partinya, namun ramai penganalisis politik berpendapat damage has been done. Tidak mungkin masyarakat kaum India mampu untuk memafkan UMNO BN lagi.

Malah pembebasan itu adalah hasil perjuangan Pakatan Rakyat yang bukan sahaja mahu kerajaan membebaskan saki-baki tahanan ISA, malah meminta supaya ISA itu dihapuskan terus lantaran terbukti sentiasa disalahgunakan oleh kerajaan. Semetelah lagi sebelum ini menteri berkenaan pernah menyatakan dengan angkuh kononnya beliau tidak pernah tunduk dengan ugutan.

Kini UMNO BN berharapan agar mereka mampu mencipta kemenangan di Penanti jika "terpaksa" masuk bertanding, dipaksa oleh mereka yang tidak berpuashati dengan sikap Najib yang sudah mula kalut dan kecut akibat ditimpa kekalahan demi kekelahan di dalam setiap pilihanraya kecil yang diadakan di Semenanjung.

Tetapi UMNO BN jangan mudah mengharapkan kemenangan di Penanti. Isu krisis politik Perak yang mencatatkan detik hitam di dalam sejarah demokrasi negara pada hari semalam sudah pasti akan dibawa ke Penanti.

UMNO BN yang kini sudah menjadi OKU akan ditelanjangkan secukup-cukupnya sekalipun mereka akan dibantu oleh 3M (money, media dan machinery) kerana arus tsunami politik yang melanda tanahair sejak pilihanraya umum 2008 belum reda dan setiap yang menentang arus itu pastinya akan dihanyutkan ke lembah kegagalan dan kehancuran.

* Tahniah kerajaan Selangor atas kejayaan kempen bebaskan Mano

Teresa Lancar Kempen Bebas Manoharan

SHAH ALAM, 5 Mei - Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor sebulat suara menyokong penuh Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) kawasan Kota Alam Shah, M. Manoharan untuk terus mengekalkan jawatan tersebut walaupun menerima tekanan hebat tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ketika ini.

Demikian kenyataan Teresa Kok ketika ditemui pada sidang media sempena pelancaran Kempen Pembebasan Manoharan daripada tahanan ISA di sini yang turut dihadiri oleh Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Selangor dan isteri Manoharan, S. Pushpaneela.

Beliau menyifatkan spekulasi peletakan jawatan Manoharan sebagai Adun Kota Alam Shah dengan alasan tidak melaksanakan tanggungjawab sebagai wakil rakyat kerana berada di bawah penahanan ISA menggambarkan kezaliman penahanan ISA.

“Penahanan beliau di bawah ISA hanya kerana menjadi peguam bela kepada pemimpin Hindraf yang didakwa di mahkamah,” katanya.

Katanya, Manoharan pernah memfailkan kes-kes habeas corpus ke mahkamah untuk membebaskan dirinya daripada ISA namun usaha dan hak beliau dinafikan.

“Kami difahamkan Lembaga Penasihat Penahanan ISA dijangka bermesyuarat pada 18 dan 19 Mei ini untuk mengkaji semula penahanan Manoharan”, tambahnya lagi ketika melancarkan kempen membebaskan Manoharan dan tahanan ISA yang lain di seluruh Selangor, khasnya di sekitar Kota Alam Shah yang dijangka tamat pada 17 Mei.

Teresa berkata dalam kempen ini beliau dijangka melancarkan kempen antaranya mengumpul tandatangan, ceramah dan lawatan penerangan kepada orang ramai. Kesemua tandatangan petisyen yang dikumpulkan dijangka diserahkan kepada Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri serta Lembaga Kaji Semula Penahanan ISA melalui peguam bela Manoharan, Karpal Singh.

Beliau menggesa kepada rakyat yang menyokong kempen ini agar mengemukakan bantahan dan petisyen menerusi laman sesawang www.petitiononline.com/freemano ataupun melalui emel freemanoharan@gmail.com



Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .