Ikuti Blog ini

Tahniah DS Azizan!!!



ALOR SETAR - Corak pentadbiran Kerajaan Negeri yang baik di bawah pimpinan Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak dengan meningkatkan kualiti hidup rakyat khususnya golongan berpendapatan rendah tanpa mengira kaum dipuji oleh Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah pada titah ucapan baginda sempena menyambut Hari Keputeraan ke-82 di Istana Anak Bukit, semalam.

Baginda bertitah, corak pentadbiran Kerajaan Negeri yang mendukung tinggi prinsip keadilan tanpa mengira kaum dan agama itu amatlah dipuji dan rakyat diingatkan agar terus memelihara suasana aman damai yang membolehkan taraf hidup rakyat ditingkatkan tanpa ada sebarang ancaman atau gangguan terhadap keselamatan.

Baginda bertitah, kemudahan asas seperti prasarana, kemudahan kesihatan dan pelajaran telah disediakan di semua kawasan penempatan yang utama dan golongan yang kurang bernasib baik turut diberikan bantuan kewangan bagi meringankan perbelanjaan sara hidup.

“Skim Kifalah yang dilancarkan yang pada tahun ini dengan memberi bantuan sejumlah RM500 kepada kepada keluarga termiskin yang meninggal dunia akan dapat membantu meringankan beban bagi membiayai kos pengurusan jenazah kepada seluruh rakyat tanpa mengira kaum dan agama,” titah baginda.

Baginda bertitah, pembinaan rumah kategori rumah mampu milik yang dilaksanakan telah memberi peluang kepada semua pihak untuk memiliki rumah yang sempurna dan mengurangkan rakyat mendiami kawasan setinggan yang tidak mempunyai kemudahan asas.

Baginda bertitah, Kerajaan Persekutuan diharapkan dapat memberi peruntukan dan melaksanakan Projek Tebatan Banjir yang mampu mengurangkan ancaman banjir dengan segera demi faedah dan kesejahteraan rakyat.

Di akhir titah ucapan, baginda turut merakamkan penghargaan kepada semua pihak termasuk Pasukan Keselamatan yang berusaha gigih bagi memastikan keamanan negeri sentiasa terpelihara.

Pada majlis itu baginda turut menyampaikan anugerah darjah dan bintang kebesaran Kedah kepada 72 penerima termasuk mengurniakan Jaksa Pendamai (JP) kepada Menteri Besar Kedah dan Ketua Setiausaha Sulit Sultan Kedah, Datuk Syed Unan Mashri Syed Abdullah.

Penganugerahan darjah Seri Setia Diraja Kedah (SSDK) turut diberikan kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom yang membawa gelaran Datuk Seri dan SM Faizal Tan Sri SM Nasimuddin turut dianugerahkan Datuk Setia Diraja Kedah (DSDK) yang membawa gelaran Datuk.

Sumber, Sinar Harian

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .