Ikuti Blog ini

PKFZ: Apa Muslihat Kerajaan Teruskan Bayaran RM700 juta Kepada Pemegang Bon?

PR Desak Kerajaan Jangan Bayar Pemegang Bon PKFZ Sehingga Kes Selesai

Pakatan Rakyat mendesak Lembaga Pelabuhan Klang (PKA) supaya tidak membayar 723 juta ringgit kepada pemegang bon Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).

Ini kerana syarikat milik Ahli Parlimen BN yang menjadi pemaju zon itu menggunakan bon mencecah RM4.6 bilion untuk membiayai pembinaan PKFZ, lantas PKA tidak berhutang apa-apa kepada pemegang bon.

Ahli Parlimen Tony Pua berkata kerajaan dan PKA bertanggungjawab untuk memastikan tiada lagi wang rakyat diseleweng atau dibazirkan untuk memperkayakan KDSB atau pemegang bon PKFZ.

Timbalan Menteri Pengangkutan Abdul Rahim Bakri di Dewan Rakyat hari ini memberi jaminan bahawa kerajaan akan membayar RM723 juta kepada pemegang bon PKFZ.

Abdul Rahim mendakwa kerajaan perlu melangsaikan hutangnya kepada pemegang-pemegang bon berkenaan, walaupun syarikat pemaju PKFZ, Kuala Dimensi Sdn Bhd didakwa di mahkamah kerana membuat tuntutan melampaui-batas.

Lembaga Hasil Dalam Negeri juga dilaporkan menuntut Lembaga Pelabuhan Klang membayar RM328.4 juta cukai tertunggak yang dihutangi KDSB.

KDSB adalah syarikat milik Ahli Parlimen Bintulu Tiong King Sing. Pemaju PKFZ ini dan firma perunding BTA Architect disaman RM1.64 bilion oleh PKA kerana membuat tuntutan melebihi nilai sebenar, menyebabkan PKFZ dan PKA menanggung kerugian besar.

Sekiranya PKA terpaksa membayar pemegang bon dan Lembaga Hasil Dalam Negeri, maka syarikat milik kerajaan itu terpaksa mengeluarkan belanja RM1.05 bilion.

"Sekiranya ini berlaku, maka ini adalah penipuan terhebat abad ini, apabila LHDN berjaya mengutip cukai tertunggak, dan pemegang bon mendapat semula pelaburan mereka beserta faedah, manakala KDSB tidak lagi perlu membayar hutang mereka kepada LHDN walau satu sen pun," tegas Tony.

Tony Pua mengesyaki pembayaran itu akan menyelamatkan Tiong King Sing dari disaman Lembaga Hasil Dalam Negeri dan pemegang-pemegang bon PKFZ. Tony mencadangkan kerajaan menangguhkan pembayaran kepada KDSB sehingga kes PKFZ di mahkamah selesai.

"Beban berbilion ringgit ini akan dipikul oleh rakyat yang terpaksa membayar untuk kerja-kerja jahat Barisan Nasional. KDSB akan diperkaya dan pemegang saham manakala mereka yang mungkin juga bertanggungjawab untuk salahlaku pecah amanah seperti bekas Menteri Pengangkutan Chan Kong Choy bebas berkeliaran," tegas Tony.

Tiada lain selain dari kekhuatiran BN akan kalah teruk di dalam pilihanraya jika pemegang bon bertindak balas. -GB
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .