Ikuti Blog ini

Pelantikan Anwar: Justifikasi PKR perjuang rakyat Sabah, Sarawak

MENYEDARI betapa kebajikan rakyat negeri Sabah dan Sarawak telah lama diabaikan oleh kerajaan Barisan Nasional, pelantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Pengerusi Perhubungan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Negeri dilihat satu langkah tepat bagi memastikan berlakunya perubahan mendasar serta menunjukkan komitmen tuntas PKR di dalam memperjuangkan agenda rakyat keseluruhannya dari Perlis hingga ke Sabah dan Sarawak.

Presidennya, Datuk Seri Dr Wan Azizan Wan Ismail berkata, agenda untuk melakukan perubahan di Sabah dan Sarawak memerlukan dokongan dan sokongan dari segenap lapisan masyarakat. Manakala Sarawak dijangka akan mengadakan pilihanraya negerinya dalam masa terdekat ini.

"Dengan pelantikan Ahli Dewan Rakyat Permatang Pauh ini, akan menjustifikasikan keprihatianan kami terhadap permasalahan di sana serta amat signifikan dalam transisi peralihan kuasa Pakatan Rakyat ke Putrajaya. "Rombakan dan pelantikan ini adalah bertujuan untuk memacu serta memperhebat jentera parti dalam memastikan setiap agenda perubahan dapat dilaksanakan. "Kami percaya mereka yang terpilih untuk menjawat jawatan-jawatan tersebut akan memikul amanah sedaya mungkin dan seterusnya menjalankan tugas dengan rasa penuh tanggungjawab."ujar Wan Azizah dalam satu kenyataan media.

Keputusan pelantikan dan rombakan barisan kepemimpinan PKR negeri dicapai hasil mesyuarat Majlis pimpinan tertinggi parti itu yang diadakan ibu pejabatnya semalam. Selain Anwar, turut disenaraikan kali ini ialah kelibat bekas Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Fauzi Abd Rahman yang dilantik sebagai Pengerusi Perhubungan baru PKR Pahang menggantikan Zakaria Abd Hamid yang juga Ahli Majlis Pimpinan parti itu.

SENARAI PENGERUSI BARU PKR NEGERI-NEGERI
PERLIS:
Johari Shafie
KEDAH:
YB Ahmad Kassim
P.PINANG:
YB Datuk Zahrain Hashim
PERAK:
Osman Abdul Rahman
SELANGOR/W.PERSEKUTUAN:
YAB Tan Sri Khalid Ibrahim
NEGERI SEMBILAN
YB Datuk Kamarul Baharin Abbas
MELAKA
Khalid Jaafar
JOHOR
Dr Zaliha Mustaffa
PAHANG
Datuk Fauzi Abd Rahman
TERENGGANU
Wan Rahim Wan Hamzah
KELANTAN
YB Abd Aziz Ab Kadir
SABAH/SARAWAK
YB Datuk Seri Anwar Ibrahim

{Melihat kepada senarai kepemimpinan baru Pengerusi negeri, nampaknya jelas menunjukkan PKR telah lebih awal mendahului rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat merangka persiapan memantapkan jentera parti khususnya transisi peralihan kuasa ke Putrajaya selain memperhebatkan lagi aktiviti di peringkat akar umbi. Pelantikan Anwar dan Fauzi memungkinkan negeri yang diwakili mereka mampu ditawan pada pilihanraya akan datang}


Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .