Ikuti Blog ini

Khir Ditelanjangkan Di DUN Selangor

Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Antarabangsa Azmin Ali semalam mendedahkan perbuatan penyalahgunaan dana negeri oleh isteri bekas mentri besar Datuk Seri Khir Toyo untuk bercuti di luarnegara, termasuklah satu lawatan ke Disneyland Tokyo pada 2007.

Amin memberitahu Dewan Undangan Negeri Selangor mengenai catatan kerajaan negeri yang menunjukkan Pertubuhan Kebajikan Isteri ADUN dan Ahli parlimen Selangor Balkis) yang dipengerusikan oleh Datin Seri Zahrah Kechik juga telah menyalahgunakan "peruntukan kebajikan" untuk membeli pakaian dan lain-lain peralatan.

Balkis telah dibubarkan pada Mac 11 sebelum Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Selangor pada 13 Mac, 2008.

Pada 2007, syarikat pelaburan kepunyaan negeri, Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) mencatatkan RM1.2 juta untuk kos perjalanan termasuklah lawatan teknikal Balkis, dedah Azmin.

Beliau memberitahu dewan yang beliau mempunyai rekod bagi membuktikan Balkis melakukan "lawatan teknikal" ke Disneyland Tokyo.

"Teknikal apa ke Disneyland? Nak jumpa Mickey Mouse? Kalau pergi ke industri di Tokyo dan Eropah, (saya) boleh terima lagi. Ke Mongololia pun saya mungkin boleh terima lagi," katanya sinis.

Rekod-rekod juga menunjukkan Balkis juga membuat "lawatan teknikal" ke Korea dan Hong Kong selepas Tokyo.

Balkis juga menerima peruntukan yang besar dari PNSB untuk tujuan kebajikan tetapi laporan awal yang diterimanya mendedahkan dana itu telah digunakan untuk pakaian dan perhiasan para ahli.

"Apa ini? Jika ini fitnah, saya rela didakwa di mahkamah," tegasnya.

Beliau sebelumnya juga telah mendedahkan salahguna transaksi dan korupsi oleh PNSB di dalam pembelian apartment di Mekah.

Pejabat Menteri Besar Selangor sebelum ini pernah mendedahkan kerajaan negeri Barisan Nasional melakukan pelaburan untuk apartment di Mekah, Arab Saudi bernilai RM17.5 juta pada 2007.

Pengarah-pengarah PNSB hanya meluluskan pembelian 5 unit apartmen tetapi 12 unityang telah dibeli dan ia didaftar di atas nama persendirian. Tujuh unitnya kemudian dijual semula kepada individu yang tak diketahui kerana ketiadaan resit untuk mengesahkan transaksi tersebut.



Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .