Ikuti Blog ini

Keputusan Manoharan Kosongkan ADUN Selepas 19 Mei



PETALING JAYA: Ahli Dewan Undangan Negeri Kota Alam Shah dari DAP, M. Manoharan disahkan isterinya bahawa beliau sedang mempertimbangkan dengan serius untuk melepaskan kerusi tersebut atas alasan tidak berupaya memberi khidmat dengan berkesan kepada pengundinya sejak Mac 2008.

Bagaimanapun Manoharan, yang kini ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), hanya akan mengumumkan keputusan muktamad selepas mengadakan pertemuan dengan Pengerusi DAP, Karpal Singh 19 Mei ini.

Ketika dihubungi mStar Online, isteri Manoharan, S. Pushpaneela berkata, suaminya memikirkan kemungkinan tersebut sejak beberapa bulan yang lalu kerana merasakan adalah tidak adil selepas tidak dapat berkhidmat sepenuh masa di bahagian itu yang dimenanginya 8 Mac 2008.

Tengah hari semalam Pushpaneela menemui Manoharan di Pusat Perlindungan Tahanan di Kamunting.

"Beliau (Manoharan) ada berkata sedang memikirkan dengan serius untuk melepaskan kedudukan kerusi DUN (Kota Alam Shah) dan biar diadakan pilihan raya kecil bagi pengundi di kawasan Kota Alam Shah memilih wakil rakyat baru.

"Suami saya merasakan serba salah kerana tidak dapat bersama mereka (pengundi) untuk membantu dan menyelesaikan masalah mereka secara peribadi," kata beliau lagi.

Katanya, Manoharan lebih sedih kerana tidak dapat memberikan khidmat dengan baik kepada mereka yang telah mengundi beliau walaupun tidak melihat wajahnya dalam pilihan raya umum ke-12.

Sebelun itu Pushpaneela memaklumkan bahawa sama ada Manoharan mahu meletakkan jawatan ataupun sebaliknya hanya akan dimaklumkan hari semalam selepas menemui beliau di Kamunting.

Malah pada hari yang sama Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menafikannya dengan menyifatkan laporan tersebut sebagai hanya satu spekulasi semata-mata.

Kota Alam Shah yang terletak di Selangor dimenangi oleh Manoharan dengan majoriti 7,184 undi.

Manoharan, seorang peguam, memperoleh 12, 699 undi manakala Ching Su Chen calon BN-Gerakan mendapat 5,515 undi.

Walaupun dalam tahanan ISA, Manoharan bertanding dalam pilihan raya umum dan menang kerusi tersebut.

Beliau antara satu-satunya tahanan ISA yang bertanding dan memenangi pilihan raya umum 2008.

Beliau merupakan antara lima pemimpin Hindraf yang ditahan di bawah ISA sejak Disember 2007.

Empat yang lain ialah P. Uthayakumar, R. Kenghadharan, V. Ganabatirau dan T. Vasanthakumar.

Bagaimanapun Kenghadharan dan Ganabatirau telah pun dibebaskan oleh Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak sebaik sahaja dilantik sebagai Perdana Menteri awal bulan lalu.

Mengulas lanjut pertemuan hari semalam, Pushpaneela berkata, Manoharan merasakan bahawa selepas beliau telah gagal dalam semua usaha untuk bebas daripada tahanan ISA dan berkhidmat kepada pengundinya, sudah tiba masa untuk melepaskan kerusi tersebut.

Katanya, Manoharan telah menulis surat kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 13 Januari 2009 ketika itu beliau masih Perdana Menteri; Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak (semasa memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri) sebanyak tiga kali; (bekas) Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar (lapan kali) dan Sultan Selangor dua kali selain tuntutan mahkamah.

"Semua usaha itu telah gagal dan sepanjang 17 bulan lalu adalah tempoh yang memeritkan dan oleh itu, beliau (Manoharan) akan membuat keputusan rasmi selepas menemui Pengerusi parti (DAP) pada 19 Mei ini," katanya.

Pushpaneela ketika ditanya tentang nasihat peribadi beliau kepada suaminya, memberitahu: "Saya memaklumkan kepada beliau jangan putus asas dan terus kekal sebagai ADUN."

Tambah Pushpaneela, beliau juga memaklumkan bahawa akan meneruskan tanggungjawab sebagai "wakil rakyat" sementara Manoharan masih ditahan di Kamunting.

"Tetapi beliau merasakan tidak adil dan serba salah kerana tidak dapat bersama mereka (pengundi) apabila memerlukan bantuan," katanya lagi.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .