Ikuti Blog ini

Presiden Iran nyaris maut



Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad terselamat dalam satu serangan bom dekat konvoi kenderaannya semasa beliau melawat bandar Hamadan semalam.

Sumber-sumber menyatakan konvoi tersebut menjadi sasaran kerana terdapat kenderaan yang membawa Mahmoud dari sebuah lapangan menuju ke sebuah kompleks sukan untuk menyampaikan ucapan.

Beberapa orang cedera dan seorang suspek telah ditahan.

“Siasatan masih dilakukan untuk mengetahui siapakah yang menjadi dalang,” kata satu sumber.

Mahmoud kemudiannya tampil di siaran langsung televisyen Iran dalam keadaan sihat dan tidak bercakap mengenai serangan tersebut.

Selaku pemimpin popular dan tegas, Mahmoud didakwa mempunyai musuh di kalangan puak konservatif dan reformis di Iran selain dari luar negara.

Stesen televisyen Al-Arabiya melaporkan, seorang penyerang telah melontar sebiji bom ke arah konvoi sebelum dia ditahan.

Bom berkenaan dikatakan mengenai sebuah kereta yang membawa wartawan dan kakitangan Presiden. Sehingga kini, tiada pihak mengaku bertanggungjawab.

Pada Isnin lalu, semasa memberi ucapan pada satu seminar ekspatriat Iran di Teheran, Mahmoud menyatakan bahawa beliau yakin akan menjadi sasaran pembunuhan yang dirancang oleh Israel.

Kabinet pimpinan Mahmoud kini berdepan keperitan ekonomi ekoran sekatan baru antarabangsa yang dikenakan kerana keengganan Iran menghentikan program kuasa nuklearnya. – Reuters
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .