Ikuti Blog ini

Bermaruah Lagikah MCA, MIC & Gerakan Setelah Dikutuk Nazri?

PRU 13: Beranikah BN Perak tolak Nazri

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) tidak pelik melihat temubual khas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz di dalam akhbar Nanyang Siang Pau yang menuntut agar MIC menyerahkan kesemua enam kerusi di negeri ini yang gagal dimenangi parti itu dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 lalu walaupun Barisan Nasional negeri baru berkonvensyen.

Setiausahanya, Dr Raja ahmad Al-Hiss melihat kenyataan Nazri bukanlah asing kerana beliau bukan bercakap tanpa direstui oleh orang-orang tertentu.

DPPN Pk, katanya dapat melihat jelas apa yang dibincangkan oleh BN Perak di dalam konvensyen mereka tidak selari dan seolah-olah ada agenda tertentu Umno Perak dengan apa yang dinyatakan oleh Nazri.

Tambahnya, DPPN Pk yakin bahawa Pengerusi BN Perak akan menafikan perkara ini atau sebaliknya.

“Kenyataan tersebut juga sebagai bukti bahawa BN Perak masih bergolak di bawah kepimpinan Dr Zambry yang masih muda dan kurang pengalaman dalam memahami selok-belok politik negeri serta bekerjasama dengan parti-parti komponennya,” ujarnya dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Menurutnya, BN Perak pada hakikatnya tidak bersatu dan penuh dengan masalah berdasarkan kenyataan Nazri sebagai pemimpin kanan negara dan negeri.

DPPN Pk juga, katanya meminta respons daripada kompenan BN Perak bagi menafikan kemelut yang ada atau beranikah BN Perak menolak Nazri bagi mempertahankan kerusi Parlimen Padang Rengas pada PRU 13 nanti.

“Sama-samalah kita tunggu cerita baru BN Perak yang semakin hari semakin kalut akibat lemahnya kepimpinan sedia ada,” katanya lagi. -HD

Temubual Nazri Dengan Nanyang Siang Pau

MIC – tidak patut diberikan peluang bertanding lagi di Perak. Akibat kekalahan parti India itu di 6 kerusi DUN Perak, BN hilang kuasa di negeri berkenaan. Oleh itu katanya jika PM Najib mahukan Cuma calon yang berupaya menang, maka semua kerusi MIC Perak itu perlu diserah kembali pada Umno

MCA – menurut terjemahan akhbar berbahasa Inggeris: “.........aggrieved women and a wife who complains all day long that she was being abused but yet does not want to divorce her husband” (Seorang wanita yang bermasalah dans eorang isteri yang saban hari mengadu yang ia didera suaminya namun tidak mahu menuntut cerai).Dalam erti kata lain MCA terlalu celupar mulutnya mengkritik Umno dan BN, sepatutnya ia keluar sahaja dari BN!

Gerakan – hanya ada kekuatan di peringkat Pusat tetapi tiada kekuatan akar umbi. Maksudnya setelah tewas dalam PRU ke 12 khasnya di Pulau Pinang, Selangor dan Perak, Gerakan sudah pupus meninggalkan cuma pemimpinnya diperingkat Pusat.

Sebagai seorang menteri kanan dan ahli Majlis Tertinggi Umno sudah pastilah apa yang dibayangkan oleh Nazri itu mencerminkan isi perut dan sentimen jika tidak semua barangkali sebahagian pemimpin dan ahli-ahli Umno sendiri.

Ternyata Umno memandang rakan-rakannya terutama MCA, MIC dan Gerakan sebagai liabiliti besar buat BN pasac PRU ke 12. Sebelum ini pun sudah kedengaran yang kalangan Umno mahu mencadangkan satu strategi meletakkan Umno lebih dominan dalam menghadapi PRU ke 13 nanti lantaran tegarnya sokongan masyarakat bukan Melayu khasnya orang-orang Cina terhadap PR.

Maka berantakkanlah sesame BN, dengan MCA kononnya mahu mengadu keceluparan Nazri itu dalam mesyuarat tertinggi BN dalam waktu terdekat.

Sesungguhnya MCA perlu sedar bahawa luahan hati Nazri itu bukan pandangan peribadinya tetapi juga pandangan sebahagian besar orang-orang Umno. Umno melihat dirinya besar setelah memenangi beberapa pilihanraya kecil yang lalu. Keupayaannya bertahan dalam PRU ke 12 walaupun kalah sebahagian besar kerusi di Kedah, Selangor dan Pulau Pinang (kalah pun kerana kelemahan MCA, MIC dan Gerakan, bukan Umno) menunjukkan konon-kononnya ialah “big brother” yang boleh menyelamatkan BN.

MCA, MIC dan Gerakan cukup sekadar dilantik menjadi ahli dewan Negara apabila BN menang melalui kekuatan yang didominasi Umno nanti. -n32

MCA raps Nazri over remarks

KUALA LUMPUR: The MCA is upset with Minister in the Prime Minister's Department Datuk Seri Nazri Abdul Aziz's distasteful remarks of likening the party to an “aggrieved woman.”

“The party will bring the matter up in the next Barisan Nasional supreme council meeting,” said MCA deputy president Datuk Seri Liow Tiong Lai.

“His comments were uncalled for. The MCA knows its position. We are part of Barisan.

“His remarks do not reflect the Barisan spirit.

“He should be more responsible with what he says,” Liow told a press conference in Parliament lobby yesterday.

Also present were party vice-presidents Datuk Seri Dr Ng Yen Yen and Datuk Chor Chee Heung, secretary-general Datuk Seri Kong Cho Ha and MCA Youth chief Datuk Dr Wee Ka Siong.

The MCA leaders were responding to a Nanyang Siang Pau report yesterday, quoting Nazri as comparing MCA's current situation to “a wife who complains all day long that she was being abused, raped and not given enough food, but yet does not want to divorce her husband.”

Asked whether MCA would recommend Nazri for disciplinary action, Liow said the party would leave it to the Barisan supreme council to decide.

Dr Ng slammed Nazri's comments as “totally unacceptable,” saying the party would back its president Datuk Seri Dr Chua Soi Lek at all times.

Asked if MCA had spoken to the Prime Minister or his deputy on the matter, she said: “I have spoken to Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin. He said it was Nazri's personal comments and not Barisan's or Umno's.”

Chor said the party believed that Nazri's statement was not reflective of Umno's view.

“But if indeed it is, I think it is about time that MCA has an emergency meeting to discuss this issue thoroughly before the general election,” he said, adding that the matter had left a “bad taste in the mouth.”

When contacted, Nazri said: “What wrong have I done? This is a free country.

“If they are not happy, then whack-lah (blast me then). Just reply in the newspapers.”

He reiterated that what he said was his personal opinion.

He said the question posed to him in the interview with the Chinese daily was about the claims by some MCA members that they lost in the last general election due to Umno's arrogance.

“So my reply was if their allegations were true, they should have left us.

“But the fact that they are still with us shows that it is not true,” Nazri said, adding that he cited an example of a husband and wife to explain the situation.

“I never asked MCA to leave,” he added.

In a statement, MCA vice-president Senator Gan Ping Sieu said Nazri's comments would alienate the Chinese voters.

“I am worried that the timing of such arrogant remarks will affect BN's chances in the Sarawak polls.” -thestar
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .