Ikuti Blog ini

SPRM Sudah Banyak Lemak Minta Tambah Kakitangan

Putrajaya sedia tambah staf SPRM jika perlu, kata Najib

Datuk Seri Najib Razak berkata, kerajaan akan mempertimbangkan langkah menambah staf Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) jika benar-benar memerlukan dan tiada pilihan lain.

Bagaimanapun Perdana Menteri berkata (gambar), kerajaan juga tidak boleh menolak perubahan atau pembaharuan lain yang mungkin lebih sesuai untuk meningkatkan kekuatan SPRM tanpa melibatkan penambahan anggota.

“Ia akan dikaji dan jika ada keperluan, maka kami akan meluluskannya,” kata beliau selepas merasmikan 1Malaysia Cardiff City Junior Football League 2011 di sini hari ini.

Najib yang juga Menteri Kewangan mengulas permintaan SPRM yang memerlukan kira-kira 800 anggota lagi bagi memantapkan aspek keselamatan membabitkan bangunan dan individu yang berurusan di pejabat suruhanjaya itu di seluruh negara.

Menurut laporan itu, ketika ini hanya 31 pegawai SPRM dan 90 pengawal keselamatan menjalankan tugas berkaitan keselamatan di seluruh negara membabitkan ibu pejabat SPRM, 15 ibu pejabat negeri dan 19 cawangan negeri di beberapa daerah.

Selain itu, pejabat SPRM yang terletak di bangunan guna sama di tingkat atas dan tidak mempunyai aras bawah pula membabitkan Kelantan, Terengganu, Sabah, Sarawak, Pahang, Johor, Kedah, Perlis dan Labuan, manakala pejabat cawangan pula di Sibu dan Miri.

Menurut Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pengurusan dan Profesionalisme) SPRM, Datuk Zakaria Jaafar, “kita mengharapkan tambahan 134 anggota untuk menjalankan tugas berkaitan keselamatan itu dapat segera dipenuhi bagi memastikan keselamatan fizikal membabitkan persekitaran bangunan pejabat SPRM termasuk dokumen dan harta benda di dalamnya serta individu yang berurusan dengan SPRM, terutama orang yang kena tuduh, orang yang disyaki, saksi atau pengadu sentiasa dalam keadaan selamat sepanjang tempoh masa berada di premis suruhanjaya.”

Najib berkata, juga penting bagi melihat kemungkinan untuk mengambil pendekatan penempatan semula kakitangan daripada menambah buat masa sekarang.

“Sebagai contoh, seperti pasukan polis, penempatan semula lebih 30,000 kakitangan sebab kita mengambil pendekatan untuk berfikir secara kreatif dan ini menjimatkan wang kerajaan, jadi jika boleh menjimatkan duit, kita perlu melakukannya.

“Jika kita tiada pilihan, maka kita akan tambah,” kata Najib lagi. -TMI

Laporan SPRM yang menyatakan ia memerlukan kira-kira 800 anggota lagi bagi memantapkan aspek keselamatan membabitkan bangunan dan individu yang berurusan di pejabat suruhanjaya itu di seluruh negara, dilihat oleh rakyat bukan sebagai penyelesaian kepada masalah keselamatan di bangunan SPRM yang telah menyebabkan kematian dua orang rakyat Malaysia.

Apa yang diperlukan sebenarnya ialah professionalime pegawai-pegawai SPRM yang sedia ada perlu dipertinkatkan.

Pendedahan salahlaku pegawai SPRM dimana terdapatnya pegawai SPRM memuat-turun dan menonton bahan lucah sewaktu bekerja dan soalsiasat sedang dijalankan adalah FAKTA jelas bahawa pegawai-pegawai SPRM tidak mempunyai disiplin dan kawal-selia ke atas mereka adalah terlalu lemah.

Ia adalah perilaku yang bukan saja tidak bermoral malah menyalahi undang-undang. Bagaimana sebuah agensi penguatkuasa undang-undang sendiri tidak mematuhi undang-undang?

Sehingga kini, TIADA tindakan diambil terhadap pegawai berkenaan, malah dilaporkan ada pegawai tersebut telah dicadangkan oleh SPRM untuk menerima pingat dari Sultan untuk menutup salahlakunya. Ini amat keterlaluan.

Kita masih ingat di dalam kes Teoh Beng Hock dimana ada di kalangan pegawai tertinggi SPRM yang terlalu cepat menuduh mangsa membunuh diri sedangkan siasatan belum bermula, dan kemudian pegawai tertinggi itu tiba-tiba dinaikkan pangkat ke jawatan yang lebih tinggi.

Justeru itu rakyat melihat seluruh agensi SPRM itu perlu dibedah-siasat dan diperbaiki mutu professionalisme mereka dengan membersihkan ia dari kakitangan berjiwa syaitan yang merosakkan imej badan itu sendiri dan negara.

Bukan menambahkan kakitangan untuk melayan permintaan SPRM yang terlalu banyak lemak di mata rakyat. -GB
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .