Ikuti Blog ini

MB Kedah Bersikap Terbuka, Tak Marah Pelajar KUIN Demo

Tindakan penuntut Kolej Universiti Insaniah (Kuin) mengadakan perhimpunan aman kelmarin tidak salah kerana mereka berhak menyuarakan pandangan sebagai penuntut.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak yang juga Pengerusi Lembaga Pengarah Insaniah berkata, tindakan itu juga boleh memberi penuntut pengalaman baru supaya berani berdepan masalah dan menyuarakan pandangan, selagi tidak menyalahi peraturan kolej.

“Saya tak marah dengan insiden itu, malah gembira kerana ini menunjukkan penuntut Kuin pro-aktif. Saya tidak akan menyekat kebebasan bersuara jika disalur dengan baik.

“Mana ada negeri lain yang bagi penuntut buat tunjuk perasaan dalam kampus macam itu, kita sahaja benarkan. Ini adalah sikap terbuka kita terhadap penuntut,” katanya kepada media semalam.

Beliau diminta mengulas perhimpunan aman oleh hampir 3,000 penuntut Kuin kelmarin, menuntut kolej berkenaan memperjelas isu-isu berbangkit selain mahu penambahbaikan dibuat terhadap pengurusan Kuin.

Menurutnya, jika penuntut terbabit tidak mengadakan perhimpunan seperti itu, semua pihak tidak tahu apa masalah yang membelenggu mereka selama ini.

“Sekarang kita sudah tahu dan ambil tindakan selesaikannya. Cuma ada beberapa perkara tidak dapat diatasi segera, antaranya kemudahan asrama kerana masih di peringkat pembinaan kampus tetap di Kuala Ketil yang dijangka siap 2012,” katanya.

Azizan turut meminta Kuin membuat semakan semula terhadap yuran pengajian agar tidak membebankan penuntut selain bertindak wajar menyelesaikan masalah yang dibangkitkan pada Perhimpunan Mega Mahasiswa itu.

Beliau berkata walaupun yuran pengajian di Kuin antara yang terendah di negara ini namun mahu semakan dibuat semula untuk manfaat kedua-dua pihak.

“Saya cadangkan semak semula yuran pengajian supaya masalah penuntut dapat diatasi. Yuran itu juga adalah untuk kegunaan pengurusan namun difahamkan wang penyelenggaraan tidak mencukupi untuk mengatasi masalah berbangkit,” katanya.

Menurutnya, semakan juga harus mengambil kira kemampuan penuntut sekiranya yuran terpaksa dinaikkan bagi mendapatkan kemudahan asas yang lebih baik untuk menampung kos penyelenggaraan.

“Mana pilihan mereka, mahu kemudahan asas sempurna tapi kenalah bayar sedikit atau tidak perlu bayar apa-apa dan terima kemudahan sedia ada. Yuran pengajian hanya sekitar RM1,000 semester manakala pinjaman PTPTN RM8,000.

“Elaun pelajar dapat RM7,000, apa salahnya salur pada penyelenggaraan untuk kebaikan Kuin,” katanya.

Bagaimanapun, pihaknya bukan bercadang untuk menaikkan yuran pengajian, tetapi sekadar dibuat semakan sahaja. -SH
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .