Ikuti Blog ini

Pelajar Tadika Khatam Al-Quran di Terengganu!! Terbongkar




"Ini satu khabar yang diterima melalui email dari Putrajaya. Baru-baru Kementerian pelajaran menerima lapuran dari semua negeri berhubung dengan sistem pendidikan J-Qaf. Semua negeri diminta menghantar lapuran status pelajar tahun satu. Antara lapuran yang dikemukakan ialah bilangan pelajar tahun satu telah khatam Al-Quraan.Semua negeri dikehendaki menghantar jumlah pelajar tahun satu yang telah khatam Al-Quraan.

Difahamkan lapuran pelajar tahun satu yang telah khatam Al-Quraan oleh Terengganu tidak sampaipun 50 orang.Ketika sessi pembentangan, timbalan menteri Pelajaran terperasan dengan jumlah itu.Beliau lalu mempertikaikan angka tersebut, kerana sebelum (tahun lepas) ini kerajaan Terengganu mendakwa lebih 900 pelajar tadika telah khatam Al-Quraan, bukan itu saja malah beratus-ratus papantanda memamparkan dakwaan tersebut."Kemanakah perginya pelajar Tadika yang berumur 6 tahun yang khatam Quraan melalui Tadika Yayasan Islam tahun lepas?"soal timbalan Menteri itu.

Dimaklumkan tiada sebarang jawapan kepada soalan timbalan Menteri itu.Semua yang hadir dalam majlis itu juga terpinga-pinga.

Persoalannya sekarang, ya kemana pelajar-pelajar tersebut menyambung pelajaran mereka di tahun satu, apakah pelajar Tadika Yayasan Islam yang seramai 700 telah khatam Al-Quraan itu tidak menyambung di sekolah Kebangsaan di Terengganu atau mereka ini meneruskan pelajaran tahun satu mereka di sekolah swasta yang tidak didaftar melalui Jabatan Pendidikan Terengganu?

Secara pribadinya, bagi saya dengan terdedahnya perkara ini, menjelaskan dan membongkarkan lagi pembohongan yang dilakukan oleh Kerajaan Terengganu melalui Yayasan Islam.

Projek ini adalah idea bekas MB Idris Jusoh bersama bekas Exco Islam Hadhari.
Namum begitu pembohongan dan penipuan ini nampak semacam hendak diteruskan juga oleh MB Baru ini, kerana sekarang ini dinaikan pula papantanda yang menyatakan lebih 3000 pula pelajar Tadika yayasan Islam yang khatam Quraan.

Kita semua maklum semenjak MB baru Dato' Ahmad Said menduduki kerusi tingkat 16 Wisma Darul Iman, tiada perkara baru yang dibuat walaupun telah melepasi edah 100 hari memegang jawatan tersebut.Tidak boleh tidak mungkin itulah sebabnya beliau terpaksa meneruskan ideal tersebut walaupun terpaksa menghadapi situasi yang tidak benar itu.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .