Ikuti Blog ini

Pak Lah: Teruskan IFC


Isu IFC dan murtad yang sebelum ini sudah agak reda menjadi panas semula berikutan gesaan Pak lah agar dialog antara agama seperti IFC diteruskan. Sebelum ini, berikutan ketegangan antara agama, Pak lah telah membuat kenyataan media bahawa cadangan penubuhan Interfaith Council (IFC) iaitu sebuah badan antara agama yang akan mengambilalih sebahagian besar kuasa Mahkamah Syariah termasuk berhubung isu murtad perlu ditangguh.

BERNAMA melaporkan bahawa Pak Lah membuat kenyataan baru yang menggesa dialog interfaith yang sebelum ini ditunda perlu diteruskan.
Sebelum ini, Pak lah pernah membuat kenyataan bahawa secara peribadi, beliau berpendapat bahawa orang Islam patut diberi kebebasan untuk menukar agama kerana tidak ada paksaan dalam beragama. Kenyataan ini dilaporkan oleh akhbar-akhbar luar negara secara meluas ketika itu.

Umum mengetahui bahawa anak-anak Pak Lah dan Mahathir merupakan antara ketua-ketua Sister-In-Islam iaitu sebuah organisasi yang menyokong kuat hak untuk murtad atas dasar kebebasan agama.

Kenyataan Pak Lah ini bercanggah 100% dengan kenyataan Syed Hamid Albar bahawa dialog seperti IFC ini membawa kepada sentimen permusuhan antara agama.

Gesaan Vaithilingan supaya subjek mata pelajaran Kristian, Buddha dan agama-agama lain diajar di sekolah dipercayai akan mendapat tentangan kuat ibu bapa yang beragama Islam tidak kira PAS atau UMNO. Justeru, jaminan Pak Lah untuk mempertimbangkan permintaan-permintaan ini menghampakan sebahagian umat Islam."
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .