Ikuti Blog ini

Selamat Bermuktamar dan Semoga Berjaya di Permatang Pauh



Hari ini ( malam ) akan berlangsungnya perasmian Muktamar Dewan Pemuda PAS Pusat 0leh Al Fadhil Ustaz Nasarudin bin Mat Isa selaku Timbalan Presiden PAS .

Semoga Allah memberikan taufiq dan hidayah buat semua saf pemuda bermula Ketua DPP Pusat Yb. Salahudin Ayyub hinggalah kepada seluruh ahli pemuda agar berjaya bermuktamar dengan baik dan menghasilkan satu natijah yang baik pula . Pastinya kebaikan lah menjadi harapan semua .

Terlalu banyak isu yang rasanya akan ditimbulkan oleh para perwakilan dalam muktamar kali ini. Sememangnya itulah kemeriahan muktamar , apabila ia panas dengan perbahasan para perwakilan yang menyentuh pelbagai isu .

Saya mendoakan agar semua perbahasan tersebut berjalan dengan baik . Penuh adab dan semangat persaudaraan yang tinggi berasaskan al ukhuwwah fillah . Sekalipun mungkin timbul khilaf atau perbezaan pendapat , jadikan ia sebagai cambahan minda dan kita berlapang dada dengan semua pihak .

Perbezaan pendapat tidak seharusnya dibaca sekali dengan perbalahan . Waliyazubillah , minta jauh dari sebarang perbalahan dan permusuhan. Awasi mainan syaithan a'laihi laknatullah ketika mana kita berbeza pendapat . Berbezalah dalam ruang ilmu dan fakta namun diselubungi kasih sayang dan semangat berpasukan ( pemuda ) untuk terus bergandingan dalam mencapai matlamat yang saya kini tiada khilaf padanya iaitu Islam dan mardhatillah .

Menghormati pandangan orang yang berbeza dengan kita adalah satu sikap positif dalam kita berbeza pandangan. Mungkin kita tidak menerima pandangan tersebut tetapi menghormati pandangannya adalah wajar .

Demikian juga sebarang teguran dan kritikan yang dilemparkan khasnya kepada pimpinan pemuda adalah sangat di alu - alukan agar ia menjadi satu ibrah ( pengajaran ) atau ingatan kepada mereka ( termasuk saya ) agar berhati - hati dalam memimpin dan serius dalam melaksanakan tanggungjawab .

Saff pimpinan mestilah tenang dan berlapang dada dalam menerima teguran dan kritikan tersebut dengan menginsafi bahawa masih terlalu banyak perkara yang kita perlu pertingkatkan khasnya berkait prestasi keiltizaman kita terhadap aktiviti amal islami yang diperjuangkan selama ini .

Semoga semangat syura terus sirna melalui Muktamar Dewan Pemuda PAS Pusat nanti ( demikian juga harapan saya kepada Muktamar PAS Pusat yang akan berlangsung pada 15 hb nanti )

Pilihan raya Permatang Pauh .

Sepanjang kita bermuktamar ini , akan berlangsung pilihanraya kecil P. 44 Permatang Pauh yang ditandingi oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim mewakili Pakatan Rakyat sementara bagi pihak BN masih terkial - kial mencari calon sesuai dan layak untuk bertanding .

Saya turut mendoakan kejayaan buat Dato' Seri Anwar Ibrahim agar beliau kembali ke parlimen dan besar harapan saya agar beliau benar - benar mampu melaksanakan perubahan yang positif dalam memimpin rakyat dengan meletakkan Islam sebagai matlamat perjuangan .

posted by Us.Hj. Nasrudin Hj. Hassan At Tantawi
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .