Ikuti Blog ini

ISA tidak mampu lentur hati manusia - Nik Aziz


KOTA BHARU, 24 Sept - Kerajaan tidak perlu menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) bagi membentuk keperibadian manusia kerana kaedah kekerasan tidak dapat melentur hati manusia.

Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, manusia hanya boleh dibentuk melalui akidah dan tarbiah agama secara berterusan.

"Tidak perlulah dikenakan ISA kerana ia tidak boleh membentuk manusia. Di dunia tidak ada makjun dan penawar selain dari takwa kepada Allah swt. Ada manusia yakin terhadap agama tetapi hatinya degil.

"Dalam tubuh manusia ada seketul daging, sekiranya rosak maka rosaklah seluruh tubuh manusia," katanya pada satu program di sini, baru-baru ini.

Beliau mengulas tindakan kerajaan Barisan Nasional (BN) yang semakin terdesak sekarang sehingga aktivis pembangkang dan media ditahan di bawah ISA dan Akta Hasutan.

Mereka yang ditahan iaitu Editor Malaysia-Today, Raja Petra Kamarudin dan anggota Exco Kerajaan Selangor, Teresa Kok dan wartawan Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng.

Raja Petra dilanjutkan tahanan sehingga dua tahun dan dipindah ke Kem Tahanan Kemunting.

Manakala minggu lepas seorang lagi bloger Syed Azidi Syed Abdul Aziz (Kickdeffela) ditahan di bawah Akta Hasutan.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang juga Mursyidul Am PAS berkata, pertukaran jawatan Menteri Kewangan daripada Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi kepada timbalannya baru-baru dilihatnya berlaku dalam keadaan sugul.


Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .