Ikuti Blog ini

Menantu memulakan langkah, Pak Lah disuruh jangan letak jawatan



Minggu lalu kita dapat saksikan bagaimana bapa mertua Khairy tersepit akibat didesak oleh beberapa Ahli Majlis Tertinggi UMNO untuk meletakkan jawatan.

Diantara yang lentang mendesak Perdana Menteri untuk berundur ialah Tan Sri Muhyiddin Yassin, Tan Sri Rafidah Aziz, Dato’ Seri Hishamuddin Tun Hussein, Dato’ Seri Safie Afdal dan Tan Sri Muhammad Taib.

Muhyiddin Yassin telah memulakan langkah dari awal lagi bermula ketika beliau berada di Singapura. Dalam mesyuarat tersebut, Muhyiddin mengulangi pendiriannya.

Sementara Rafidah memberitahu Abdullah supaya berundur sebelum mesyuarat bahagian bermula kerana menurut survey yang dilakukan oleh Pergerakkan Wanita UMNO, Abdullah berkemungkinan besar tidak akan mendapat cukup pencalonan untuk bertanding jawatan Presiden parti.

Begitulah budi pekerti orang Melayu, walaupun benci, masih lagi baik hati untuk menasihatkan Abdullah supaya berundur secara terhormat.

Abdullah pada mulanya seperti akur dengan kehendak parti. Akan tetapi setelah pulang ke Seri Perdana, Kamaluddin dan Khairy memberitahu Abdullah bahawa sokongan boleh didapatkan untuk memastikan Abdullah terus berkuasa.

Abdullah juga di yakinkan oleh anak dan menantunya untuk meneruskan reformasi yang ingin dilakukan. Dengan ini, setelah Abdullah bersara nanti, dapatlah beliau menjadi Bapa Reformasi Malaysia.

Semenjak menantu PM mengumumkan bahawa beliau akan bertanding untuk merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO, saya sudah tidak percaya Abdullah akan meletakkan jawatan. Ini adalah kerana, menantu PM tidak akan dapat naik dalam UMNO tanpa bantuan bapa mertuanya.

Dan apabila menantu PM sah bertanding untuk jawatan Ketua Pemuda, anak lelaki kesayangan Perdana Menteri pula bersedia melaburkan wang berjuta-juta RM untuk memastikan kemenangannya.

Tidak susah untuk memastikan kemenangan Ahli Parlimen Rembau tersebut. Kamaluddin Abdullah bersama regunya Patrick Lim hanya perlu membeli kesemua Perwakilan UMNO Bahagian. Dengan kekayaan negara yang telah dirompak semenjak tahun 2004, 3 atau 4 Billion RM bukanlah banyak bagi mereka untuk memastikan Pak Lah kekal sebagai Presiden dan Khairy Jamaluddin menjadi Ketua Pemuda UMNO.

Pelan peralihan kuasa pada 2010 adalah penipuan semata-mata. Dato’ Seri Najib digula-gulakan dengan harapan untuk menggantikan Pak Lah pada pertengahan Jun 2010. Pemberian jawatan Menteri Kewangan kepada Timbalan Perdana Menteri itu adalah untuk memujuk penyokong-penyokong Najib agar tidak melawan Pak Lah dalam Pemilihan Agung UMNO Disember ini.

Sedangkan kita semua telah tahu apa perancangan Pak Lah. Menjelang tahun 2010 nanti, Najib akan dipecat dan Khairy akan dilantik oleh Pak Lah sebagai Timbalan Presiden UMNO. Ini adalah untuk menjayakan cita-cita menantu PM untuk menjadi Perdana Menteri pada umur 40 sekaligus memperkukuhkan Dinasti Abdullah Badawi di Malaysia.

Jadi, penyokong-penyokong Najib Tun Razak jangan mudah selesa. Jika masih lagi tunduk kepada Abdullah, UMNO akan mengangkat Ku Li dan Muhyiddin sebagai peneraju negara sekaligus memusnahkan harapan Pakatan Rakyat untuk mengambil alih negara.

Anak Jati Rembau




Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .