Ikuti Blog ini

PM gagal tunai janji buat perubahan badan kehakiman - Salahuddin

Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub menyifatkan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Badawi gagal menunaikan janjinya untuk membuat perubahan badan kehakiman bila menasihatkan Majlis Raja-Raja Melayu supaya melantik Tan Sri Zaki Azmi sebagai Ketua Hakim Negara.

Salahuddin Ayub, Ahli Parlimen Kubang Kerian .... Pak Lah gagal tunai janji buat perubahan badan kehakiman

Salahuddin Ayub, Ahli Parlimen Kubang Kerian .... Pak Lah gagal tunai janji buat perubahan badan kehakiman

“Pak Lah tidak serius untuk menunaikan janjinya melakukan reformasi dan amat mengecewakan rakyat yang mahu melihat perubahan dalam sistem kehakiman,” katanya.

Zaki ialah persenaliti yang dipertikaikan kerana terlibat secara langsung dengan Umno, kata salahuddin yang juga Ketua Dewan Pemuda PAS.

Zaki dilantik ke Mahkamah Persekutuan september lalu dan dua bulan kemudian dilantik sebagai Presiden Mahkamah Rayuan.

Zaki kini berusia 63 tahun dan akan memegang jawatan tersebut sekurang-kurangnya selama tiga tahun kecuali perkhidmatannya dilanjutkan oleh kerajaan.

Salahuddin juga telah membuat usul tergempar untuk dibincangkan di Dewan Rakyat Selasa ini (esok) bagi memboleh isu perlantikan Zaki dirundingkan di Parlimen kerana ianya bukan isu remeh-temeh.

Teks penuh usul adalah sepeti berikut:
USUL DIBAWAH PERATURAN MESYUARAT 18 (1) (2)
Usul di bawah Peraturan Mesyuarat 18(1) dan (2), dengan ini diberikan notis bahawa saya Salahuddin Ayub, Ahli Dewan Rakyat bagi kawasan Kubang Kerian akan mengusulkan supaya mesyuarat ini ditangguhkan untuk membincangkan usul yang melibatkan perkara tertentu, berkepentingan
ramai dan perlu disegerakan.

“Bahawa Dewan yang mulia ini hendaklah ditangguhkan bagi membolehkan perbahasan merundingkan isu jawatan Ketua Hakim Negara yang bakal dikosongkan berikutan persaraan wajib Ketua Hakin Negara sekarang ini YA Tun Abdul Hamid Mohamad.

YB Tan Sri Yang Dipertua,
Adalah menjadi harsat rakyat keseluruhannya dalam Negara ini ingin melihat kembalinya satu era kecemerlangan dan kegemilangan system kehakiman Negara yang pernah di menjadi kebanggaan kita semua. Kita semua merindui nama-nama besar yang mengharumkan instituisi kehakiman Negara seperti YAA Raja Azlan Syah, YA Tun Suffian Hashim, Tun Sallah Abbas, Dato Goergh Seah dan lain-lain.

Sehubungan dengan itu kita sedia maklum bahawa jawatan ketua hakim Negara akan bakal dikosongkan pada 17hb Oktober, 2008 oleh peyandangnya sekarang YA Tun Abd Hamid Mohamad. Ini bermakna jawatan atau kerusi ketua hakim Negara perlu diisi pada 18hb Oktober, 2008.

Izinkan saya untuk merakam ucapan penghargaan setingginya dan tahniah dan seterusnya mengucapkan selamat bersara kepada YA Tun Abd Hamid Mohamad .

Tan Sri Yang DiPertua
Apa yang menjadi kebimbangan kami dan rakyat yang mencintai intergriti kehakiman yang sedang kelihatan punya harapan untuk bersinar kembali akan kembali dipertikaikan sekiranya Presiden Mahkamah Rayuan sekarang YA Tan Sri Zaki Tun Azmi yang mengikut rangking atau hairaki
perjawatan berkemungkinan dilantik sebagai ketua hakim Negara yang baru.

Parlimen yang mulia ini perlu diingatkan kembali bahawa perlantikan Tan Sri Zaki Tun Azmi ke jawatan Presiden Mahkamah Rayuan setahun yang lalu telah menadi satu pertikaian dan perbahasan yang melahirkan kontroversi yang memperlihatkan isu peribadi beliau, pegelibatan yang jelas dalam kepentingan parti Umno dan melanggari prosedur kenaikan pangkat yang tidak munasabah yabg begitu mencemarkan integriti badan yang sangat penting ini.

Adalah wajar bagi parlimen yang mulia ini diizinkan untuk membahaskan isu yang sangat penting ini demi memelihara martabat dan kewibawaan serta intergriti badan kehakiman Negara dan yang lebih penting lagi ianya adalah untuk kepentingan rakyat dan Negara ini sendiri.

Sekian, saya mohon mencadangkan
SALAHUDDIN HAJi AYUB




Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .