Ikuti Blog ini

DEWAN UNDANGAN NEGERI PERAK LULUS USUL MANSUHKAN ISA



Semalam, saya dan pengerusi GMI telah menghadiri sidang Dewan Undangan Negeri Perak bertempat di Bangunan Setiausaha Kerajaan.YB Saari Sungib dan isteri beliau, Pn Aliza yang turut serta datang dari Kuala Lumpur,turut hadir mewakili Kerajaan Negeri Selangor yang telah terlebih dulu mengeluarkan usul mansuhkan ISA, pada bulan April tahun ini.
Hati saya amat tersentuh dengan kesungguhan YB Chang Lih Kang, ADUN Teja yang begitu cermat mempersembahkan hujjah beliau tentang sejarah dan kezaliman ISA yang terus menerus digunakan oleh pemimpin UMNO-BN untuk kepentingan peribadi masing-masing.Usul beliau beberapa kali di persoal dan dipersendakan oleh para wakil rakyat BN yang ternyata sangat-sangat mempertahankan akta jahat itu.
"Secara prinsipnya, sesiapa pun samada dari BN atau dari Pembangkang tidak sepatutnya ditahan dibawah akta itu.Sejarah telah membuktikan, Pemimpin tertinggi UMNI-BN menggunakan ISA untuk kepentingan masing-masing.Contohnya peristiwa Operasi Lalang dan peristiwa pemecatan Datuk Seri Anwar pada 1998" jelas YB Lih Kang.
"ISA telah digunakan dengan sewenang-wenangnya untuk menahan rakyat biasa dari penjual ais kerim, ahli perniagaan, pelajar, wartawan , blogger hinggalah kepada Ahli Parlimen. Terlalu banyak kezaliman yang telah dilakukan oleh SB keatas tahanan ISA dan keluarga mereka, justeru itu ISA mesti di mansuhkan dengan segera" itu adalah sebahagian dari hujjah yang telah disampaikan selama hampir 15 minit, dengan gangguan-gangguan oleh wakil rakyat BN.
Sebelum itu, isu pemberian sumbangan dari Kerajaan Negeri Perak pada keluarga tahanan ISA di negeri itu, telah diberi tentangan hebat oleh wakil Rakyat BN.Begitu buruk akhlak wakil rakyat tersebut ,menuduh tahananan ISA dengan kata-kata yang buruk seperti pengkhianat negara, pembawa masaalah kepada keselamatan negara dan sebagainya.
"Jika kita buang ISA sekarang, kita tiada peluang untuk buat akta seperti ini lagi " demikianlah Ketua Pembangkang, YB Tajol Rosli sendiri beria-ia sangat mempertahankan akta yang haram dari sudut Islam dan juga ditentang oleh agama lain.Namun, YB Tajol tidak menafikan ISA sepatutnya di review semula.

Namun, pada jam 4.12pm semalam, telah di putuskan dan dipersetujui oleh dewan bahawa usul mansuhkan ISA diterima. Ketika itu, ruang dibahagian pembangkang telah kosong.Semua ADUN BN telah keluar dewan lebih awal lagi.
" Kerajaan Negeri Perak berjanji akan memberi komitment untuk membantu mangsa ISA.Beliau menginagtkan diri beliau sendiri dan setiap yang hadir, sekiranya mereka tidak membantu orang yang dizalimi, dikhuatiri, mereka akan ditanya oleh Allah SWT diakhirat kelak" demikian kata-kata akhir dari YAB Menteri Besar Perak Dato Seri Nizar, yang telah menerima memo dari GMI yang disampaikan oleh Pengerusinya, Syed Ibrahim.
Kami semua rasa bersyukur kerana sebuah lagi negeri Pakatan Rakyat, telah mengikut jejak Selangor, mengeluarkan usul memansuhkan ISA. Semoga tindakan ini akan diambil oleh negeri lain di bawah PR.


Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .