Ikuti Blog ini

Rakyat Desak SPRM Siasat Najib Bukan Pengadu

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini didesak supaya menyiasat Timbalan Presiden UMNO merangkap Timbalan Perdana Menteri, YAB Datuk Seri Najib Tun Razak di atas aduan yang dilakukan oleh beberapa orang ADUN sebelum ini berhubung dengan tawaran berpuluh juta ringgit untuk mereka melompat parti.

"Adalah tidak mungkin ADUN-ADUN berpakat dan mempunyai jalan cerita yang hampir sama apabila masing-masing mengadu menerima tekanan dan sogokan untuk mereka melompat parti," tegas seorang pemimpin PAS Kawasan hari ini.

Rakyat juga meminta pihak Jawatankuasa Aduan dan Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah SPRM yang baru dilantik supaya mempastikan Najib tidak terlepas dari disoalsiasat dan Panel Perundingan Dan Pencegahan Rasuah dan Panel Penilaian Operasi mesti mempastikan bahawa soal-siasat dilakukan secara adil dan telus.

Ini bagi membersihkan integriti dan kredibiliti SPRM yang telah tercalar ekoran dakwaan pegawai-pegawai SPRM melaksanakan tugas secara tidak profesyenal dan melakukan siasatan dan dakwaan terpilih. Tindakan SPRM yang hanya menyiasat para pengadunya menyebabkan nanti tiada lagi yang berani tampil untuk mengemukakan aduan rasuah akibat intimidasi berterusan SPRM terhadap mereka dan dalam masa yang sama perasuah-perasuah terlepas bebas untuk sekian lama.

Keshvinder Singh telah mendakwa ditawarkan RM20 juta oleh 'agen-agen' Dato'Seri Najib Tun Razak dengan menggunakan nama Jabatan Perdana Menteri dan beliau mendakwa beliau telah dihubungi setiap hari oleh agen Najib dan bertanya berapa bayaran yang beliau mahu sekiranya ia tidak terima RM20 juta itu.

Tawaran itu katanya dibuat sebelum Tahun Baru Cina dan mendakwa sekiranya bersetuju beliau dijanjikan dengan jawatan tertentu.

"Pada mulanya beliau tidak percaya dengan tawaran itu tetapi setiap hari dihubungi barulah saya dapati ada satu usaha untuk saya bersetuju melompat ke BN,"katanya.

Menurut beliau, tawaran ini semakin aggresif mendapati 'agen-agen' menggunakan jiran, kawan dan saudara beliau untuk mempengaruhinya.

"Semua kenalan saya memujuk saya agar menerima tawaran itu tetapi saya tidak buat apa apa keputusan, sebaliknya saya rujuk ke pada Dato' seri Ir Mohamad Nizar," katanya.

Beliau percaya tawaran tersebut daripada agen-agen Najib yang cuba menjatuhkan Pakatan, dan apabila berlakunya krisis politik di negeri ini yang melibatkan tiga Adun melompat parti, beliau rasa bertanggungjawab untuk melaporkan kepada SPRM.

Tindakan ini katanya diambil kerana ia membabitkan masa depan keluarga, anak-anak dan masyarakat.

Beliau turut ditawarkan dengan jawatan dan aset-aset tertentu antaranya seperti rumah, kereta dan sejumlah wang.

Apabila ditanya oleh wartawan berapa kali agen-agen tersebut menghubunginya, beliau memberitahu secara purata setiap hari dan tawaran pertama ialah RM 10 juta .


"Saya percaya pendekatan yang sama juga ditawarkan kepada Adun Jelapang, Hee Yit, jika bersetuju dengan tawaran itu, saya jadi adun bebas. saya tidak akan setuju dan buat perkara macam itu."

Selanjutnya beliau memberitahu sekiranya tawaran itu diterima, wang tersebut akan dimasukkan ke dalam akaun simpanan bank di luar Negara dengan membawa beliau serta keluarga ke luar negara dengan menaiki "private jet " manakala semua urusan pemergian ke sana tidak akan dicatit atau didokumenkan sama ada masuk atau keluar negara, katanya.

Pendedahan ini menjelaskan mengapa ianya tidak mudah dikesan dengan hanya mengharapkan semakan kewangan di dalam bank-bank dalam negara. dan Najib telah berkali-kali dengan angkuh meminta pihak yang menuduh memberikan bukti kerana ianya telah dirancang terlebih awal dengan begitu licik. Malah Najib pada satu ketika MENGUGUT para pengadu bahawa mereka akan menerima padah jika membuat laporan palsu.

Apabila ditanya oleh pemberita adakah beliau akan umumkan nama-nama mereka, Keshvinder memberitahu akan beritahu pada masa sesuai.

Apabila didesak oleh pemberita siapakah agen tersebut, beliau memberitahu antaranya wartawan bebas dan beliau difahamkan wartawan itu ada kepentingan dalam konsesi balak.

"Beberapa kali orang itu (agen) kata tawaran tersebut datangya dari Dato' Najib yang akan menjadi Perdana Menteri tidak lama lagi. Sekiranya beliau bersetuju agen tersebut akan membawanya bertemu dengan Najib.

"Saya beri amaran kepada kumpulan ini jangan memaksa saya, atau saya akan buat laporan."katanya

Pendedahan itu dibuat Keshvinder Singh di luar pejabat SPRM Negeri Perak, serentak dengan itu beliau membuat laporan tersebut bersama Adun Kuala Kurau Abdul Yunus Jamsari.

Sebelum ini Ketua bahagian PKR Ipoh Barat, Fauzi Muda di dalam satu akuan bersumpah mendakwa bahawa Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mencuba tahun lalu untuk memujuknya supaya melobi dua ahli dewan undangan negeri (Adun) Pakatan Rakyat) di Perak supaya melompat parti.

Fauzi mendakwa, beliau telah ditawar sejumlah RM50 juta bagi perkhidmatannya itu dan untuk membayar mereka yang berjaya dipujuk melompat parti. Bagaimanapun, katanya, beliau tidak membuat apa-apa tindakan untuk memenuhi hasrat Najib itu.



Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .