Ikuti Blog ini

Keputusan nampak berat sebelah untuk lindungi kerajaan Haram Perak !

IPOH: Mahkamah Tinggi di sini membenarkan permohonan Menteri Besar Haram, Dr Zambry Abdul Kadir, dan enam Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Barisan Nasional (BN)yang merampas kuasa bersamanya menghalang Speaker DUN, V Sivakumar, daripada memanggil sebarang sidang dewan tanpa perkenan Sultan Perak, termasuk sidang tergempar.

Lucunya keputusan ini dibuat dengan mudah apabila penghujahan tidak dapat dilakukan oleh peguam yang mewakili Sivakumar dengan alasan hakim hanya Pensihat undang-undang negeri sahaja yang layak mewakili Speaker itu.

Keputusan yang tergesa-gesa seperti memasak maggi mee itu dilihat sebagai usaha BN menggunakan talian hayat melalui pihak kehakiman.

Keputusan itu dibuat Pesuruhjaya Kehakiman, Rizwan Ibrahim, dalam kamarnya selepas mendengar permohonan panel tujuh peguam BN diketuai Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin dan Penolong Penasihat Undang-Undang Kerajaan Perak, Zulqarnain Hasan, yang mewakili Sivakumar.

Firoz berkata keputusan itu membawa kembali pentadbiran berlandaskan perlembagaan di Perak yang sekarang kucar kacir.

Tanpa menyedari Firoz juga dengan itu sedang melindungi kerja jahat Zambry dan kuncu-kuncunya merampas kuasa di Perak pada 6 Februari lepas.

Dimanakah penghujahan dalam perkara 72.1. perlembagaan persekutuan yang menyatakan keputusan Speaker tidak boleh dicabar dimana-mana mahkamah.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .