Ikuti Blog ini

SPR Alat UMNO/BN Mahu Sekat Bilangan Penyokong Parti






Sejak dulu kini dan selamanya SPR sering kali dilihat bersikap senget sebelah dalam mengendalikan pilihanraya di negara ini khususnya apabila melibatkan pembangkang.

SPR dilihat sering menjadi alat dan hanya mengikut telunjuk Umno@BN dalam melaksanakan hal-hal berkaitan dengan pilihanraya di negara ini.

Terkini menurut Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yuso, badan itu sedang memikirkan dengan serius untuk menghadkan bilangan penyokong sewaktu hari penamaan calon. Ini berikutan kehadiran penyokong Pakatan Rakyat yang jauh berlipat kali ganda menenggelamkan 'gelombang biru' yang cukup dimegahkan oleh Umno@BN. Kehadiran penyokong Pakatan Rakyat dalam pilihanraya umum ke 12 yang lalu dan lima pilihanraya kecil selepas itu ternyata cukup menggerunkan Umno@BN.

Maka pelbagai tuduhan dilemparkan dengan mengatakan penyokong Pakatan Rakyat tidak terkawal, ganas dan membuat provokasi. Andai kata penyokong Umno@BN mengatasi kehadiran penyokong Pakatan Rakyat semasa hari penamaan calon saya yakin SPR tidak berani untuk bertindak atau mengakaji untuk menghadkan kehadiran penyokong.

Jika SPR benar-benar adil dan telus, SPR sepatutnya bertindak tanpa menyebelahi mana-mana pihak sama ada kerajaan atau pembangkang. Kenapa Umno@BN dibiarkan memanipulasi dan memonopoli media dan jentera kerajaan tanpa sebarang tindakan dari SPR? Begitu juga dengan gejala rasuah yang melibatkan Umno@BN tidak termasuk sogokan lain seperti projek 'mee segera' yang dilihat sebelah mata sahaja oleh SPR.



Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .