Ikuti Blog ini

Isu Minyak Kelantan : Padan la takut sangat


P1000414

P1000443

P1000435

P1000446


Semasa PRK Manek Urai, UMNO bukan main lantang lagi bidas dan kata Kelantan tidak berhak dapat royalti minyak sebanyak 5 peratus kerana kedudukan pelantar di kawasan bertindih antara tiga negara iaitu Thailand, Vietnam dan Malaysia. Malah dok berkempen kat rakyat Manek Urai supaya jangan terpengaruh dengan dakwaan dongeng PAS Kelantan bersabit isu minyak. Dok juak kat rakyat kata "Kelantan memang tak dapat..".

Atas inisiatif tanggungjawab dan kewajipan kerajaan negeri menuntut hak demi rakyat, disamping menyangkal dakwaan UMNO BN yang dilihat sengaja menutup isu tersebut, Kerajaan PAS Kelantan bertindak meninjau kawasan pelantar minyak yang dimaksudkan (Pelantar Cakrawala). Turut dipelawa Pengerusi Perhubungan Umno Negeri, Dato' Mustapa Mohamed dan ketua pembangkang di Dun Kelantan, Dato' Mohd Alwi Che Ahmad untuk turut serta melihat lokasi Pelantar Minyak yang dimaksudkan oleh kerajaan PAS Kelantan. Malah turut dijemput sama Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin untuk turut serta. Namun, ketiga-ketiga orang tersebut tidak memberikan jawapan atas undangan kerajaan PAS Kelantan.

Sikap pemimpin UMNO BN inipun sedikit sebanyak menjawab persoalan bersabit hal minyak di Kelantan. Ketidakhadiran mereka walaupun telah dijemput kemungkinan besar kerana takutkan jawapan yang dibuat profesor dari universiti tempatan (profesor bidang) dan juru ukur perunding yang turut sertai rombongan tersebut. Takut pakar-pakar ini tetap kata " Ini memang perairan kita..". Kalau pakar yang keluar kenyataan itu nanti malulah ketiga-ketiga pemimpin UMNO ini. Sebelum ini dok melalak sana sini kata Kelantan tidak berhak, tup tap pakar kata "ini memang perairan kita.." walaupun mereka tak kata " Kelantan berhak dapat royalti..". Alamakk. Macam mana ni? Mata pencarian untuk kenyang anak bini dengan hasil minyak ini sudah tentu terjejas.

Lagipun tuntutan kerajaan Kelantan kepada pusat bukan sikit; [Petikan : HarakahDaily ]



Sementara itu Wan Nordin dalam laporannya memberitahu, Husam ketika berucap di Majlis Pelancaran dan Taklimat Ekspedisi ke Pelantar Minyak Cakrawala Kelantan menggesa Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak supaya membayar segera wang royalti sejumlah RM1 billion sebelum Ramadan ini.

Tegas beliau, Najib perlu memandang serius kenyataan Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah yang juga Pengerusi pertama Petronas, yang meminta Kerajaan Pusat membayar royalti kepada Kelantan.

ImageKatanya, sebagaimana yang ditegaskan Tengku Razaleigh, rakyat Kelantan mempunyai hak untuk mendapat royalti bagi pengeluaran petroleum di kawasan usaha sama di sempadan perairan Malaysia, Thailand dan Vietnam itu.

"Ini adalah misi moral (mewakili rakyat Kelantan) untuk mendesak Kerajaan Pusat supaya tidak melenggahkan bayaran royalti," ujarnya.

VIDEO : TVPAS







Wah, nak cekau kat mana ni? Anak bini dah kenyang, duit pun dah habis. So gimana ni?

Padan la takut sangat nak join sama.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .