Ikuti Blog ini

Bantah GST secara 'Hit And Run'


KUALA LUMPUR, 5 Mac: Sekretariat Protes Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) hari ini turun menyampaikan risalah berkaitan GST kepada masyarakat di sekitar Masjid India, Masjid jamek dan Jalan Tunku Abdul Rahman (TAR).


Edaran risalah yang dinamakan 'Hit And Run Protest GST' ini bertujuan memberi pendedahan dan maklumat yang tepat mengenai GST yang akan dibentangkan untuk bacaan kali kedua di Parlimen yang akan bermula pada 15 Mac ini.

Salah seorang sekretariat Protes yang mewakili PAS, Aiman Athirah Al jundi berkata, edaran risalah ini sangat penting kerana rakyat tidak diberikan penerangan yang tepat mengenai GST. Kerajaan sebaliknya sedang membohongi rakyat dengan mengatakan GST tidak akan melibatkan seluruh rakyat, dan hanya dikenakan kepada golongan berpendapatan tinggi sahaja.

"Tujuan kita untuk memberi kesedaran kepada orang awam apakah GST sebab kita difahamkan 70 peratus rakyat Malaysia menolak GST tetapi mereka menolak tanpa meklumat yang tepat. jadi kita nak bagitahu rakyat bahawa GST ini tidak seperti yang digembar-gemburkan Kerajaan bahawa kononnya ia tidak akan membebankan orang miskin.

(GAMBAR: Aiman Athirah menyerahkan risalah GST kepada orang ramai)

Di samping risalah menerangkan GST, turut diedarkan ialah 'handbill' mengajak rakyat turun ke Perhimpunan Aman Rakyat di perkarangan bangunan Parlimen pada Isnin, 15 Mac ini.

Pelbagai reaksi orang awam dapat dilihat ketika dihampiri sekretariat untuk menyampaikan risalah. Ada yang sudah tahu mengenai keburukan GST dan menerima risalah yang diberikan dengan senang hati, ada yang tidak tahu menahu tetapi sudi menerima risalah yang diberikan, ada yang takut-takut untuk menerimanya dan ada juga yang langsung tidak mengendahkan risalah yang disampaikan.

Aiman juga berkata, waktu dan lokasi berkenaan dipilih kerana ia merupakan lokasi tumpuan masyarakat kota dan sesuai dengan waktu rehat tengahari di samping golongan lelaki yang akan menunaikan solat jumaat pada waktu tersebut.

Sebanyak tiga ribu risalah dan 'handbill' dicetak untuk diedarkan pada hari ini.

Beliau juga memberitahu, pihak sekretariat akan mengerahkan ahli untuk mengedarkan 'handbill' dan risalah di masjid-masjid sekitar Lembah Klang dan Selangor dan juga negeri-negeri lain pada Jumaat depan, dua hari sebelum perhimpunan berlangsung agar lebih ramai rakyat hadir menunjukkan bantahan terhadap GST.

"Jumaat depan, kita akan edarkan risalah dan handbill di seluruh masjid di sekitar Lembah Klang dan Selangor, dan juga negeri-negeri lain," katanya yang juga Pengerusi Lajnah Penerangan dan Dakwah Dewan Muslimat PAS Pusat.

Protes juga ujarnya dalam usaha membukukan maklumat mengenai GST untuk diedarkan kpeada rakyat secara percuma.

Turut bersama, Setiausaha Dewan Pemuda PAS Pusat, Kamaruzaman Mohamad, Naib Ketua Angakatan Muda Keadilan (AMK) Khairul Anuar Ahmad Zainudin dan wakli Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) Nashita Md Noor.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .