Ikuti Blog ini

Kenapa Umno marah sangat Tok Guru Nik Aziz kata Harussani ejen Umno?

Bermula dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato` Seri Jamil Khir Bahrom kemudian TPM pulak yang marah Tok Guru Nik Aziz selepas MB Kelantan itu telah membidas Mufti Perak, Tan Sri Harussani yang mengkritik dan menuduh PAS sombong kerana tidak mahu menerima kerajaan perpaduan bersama Umno di Perak.

Keterlibatan Harussani itu dilihat telah memberi sokongan secara terang-terangan terhadap Umno.

Bagi TGNA, Mufti Perak sebagai seorang yang arif agama dan tahu selok belok agama, sepatutnya tidak bersekongkol dengan Umno yang secara terangan menolak pelaksanaan Islam dan Umno mempercayai agama dan politik tidak boleh disekalikan.

Jika Mufti itu ingin bercakap tentang politik, bermakna Harussani telah mengiktiraf politik dan agama perlu diseragamkan. Maka mufti itu tidak seharusnya bersekongkol dengan Umno sebagai parti yang menolak pemahaman itu.

Dalam Islam, politik merupakan sebahagian daripada agama.

Hari ini pulak, TPM, Muhyiddin Yassin marah dengan kenyataan TGNA menyatakan mufti Perak adalah ejen Umno.

Yang menjadi kepelikan dan persoalan sekarang bagi WarkahDaily, Kenapa pemimpin Umno beriya sangat memarahi TGNA yang mengatakan mufti Perak itu sebagai ejen Umno. Sepatutnya Umno merasa bangga kerana bila 'ulamak' seperti Harussani menyebelahi Umno dan diiktiraf sebagai ejen Umno. Mungkin Umno boleh jadikan modal, 'ulamak' pun jadi ejen Umno, bermakna Umno itu betul (sangkaan orang bodoh laa).

Atau mungkin Umno merasa hina jika 'ulamak' seperti Harussani dikaitkan dengan mereka. Mereka merasakan 'ulamak' tidak layak duduk dalam tong najis Umno tu. Ternyata, Umno tidak memberi tempat bagi orang agama melainkan ada kepentingan peribadi.

Takut benar Umno dikaitkan dengan Harussani. Kenapa ya?
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .